onsdag, mars 28, 2007

klassekamp:

Tumleplassen viderefører Klassekampens arbeiderkorrespondanse i nytt format:

IKKE LA DEG KJØPE!

Sida borgerskapets lakeier på min arbeidsplass, representert ved assisterende butikksjef Tom, har tilkjennegitt at de leser Tumleplassen er bloggens rolle som uavhengig og kritisk organ satt noe tilbake. Jeg vil allikevel forsøke å si noe om situasjonen ved arbeidsplassen min akkurat nå.

Monopolkapitalen har skifta taktikk. Nå forsøker de å bestikke oss. I går kom beskjeden om at vi fra neste lønning får oppregulert det såkalte garantitillegget til 3,30 kroner i timen. Det medfører 536 kroner mer i lønn i måneden. Som eneste representant for arbeiderklassens organiserte fortropp her på bruket har jeg påtatt meg den utakknemmelige oppgaven å avsløre dette dårlig skjulte forsøket på oppkjøp fra kapitalherrenes side. Garantitillegget bygger på sammenlikning av Statistisk Sentralbyrås lønnsstatistikk og Handel og Kontors minstelønnssats for lønnstrinn 6. Jeg har forsøkt å forklare for mine kolleger at HK er et korrupt sosialdemokratisk forbund som aldri går av veien for å kollaborere med kapitalen for å holde arbeiderne nede og hindre klassen fra samla kamp. Oppkjøpsstrategien har vist seg svært effektiv, for jeg fikk lite gehør for mine innsigelser. De andre arbeiderne ved bedriften er blenda av det uvventa tillegget og evner i liten grad å analysere hva det betyr for oss i utvida sammenheng. Det er gode tider for arbeideraristokratiet. Men en god marxist veit at alle goder som kommer uten kamp gjør mottakeren reaksjonær og unyttig.

For å vise mine utsugere at jeg ikke lar meg kjøpe har jeg hele uka vært sur og tverr og i all hemmelighet spytta i kaffen. Komme her og sette opp lønna! Makan!
.

Etiketter: , , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Forstår jeg det slik, Børge, at du bruker arbeidstiden til å skrive blogg?

Dette vil naturligvis få konsekvenser.

6:15 p.m.

 
Blogger I said...

Hahaha. Makan til frekkhet, tenk gi arbeiderne bedre betalt uten å la dem svette litt skikkelig for det!

3:47 p.m.

 

Legg inn en kommentar

<< Home