mandag, februar 26, 2007

arbeiderkorrespondanse:

SKAL DET VÆRE LITT ÅNSA?

Som en del av arbeiderklassens organiserte fortropp er det naturlig å delta i yrkeslivet for å treffe andre arbeidere. Sida jeg ikke kler den gule hjelmen spesielt godt har jeg valgt meg et yrke innafor service-sektoren, der man får gå med slips i stedet. Servicesektoren vokser og sysselsetter mange unge og ufaglærte arbeidere. Av disse jobber svært mange i butikk, akkurat som meg. Siden Tumleplassen tar mål av seg på å være en folkets blogg tenkte jeg å plukke opp Klassekampens gamle, gode konsept fra fordums tid – arbeiderkorrespondansen. Gjennom dette konseptet har jeg tenkt å gi leserne et innblikk i hvordan livet som butikkmedarbeider fortoner seg.

En vakker negresse kommer bort til meg og har tydeligvis et spørsmål. Sida min arbeidsgiver legger stor vekt på service møter jeg henne med et sedvanlig smil og spør hva hun lurer på. Samtalen forløper som følger:

- Hvor dere har ånsa? sier hun.
- Ånsa? spør jeg uforstående.
- Ja, do vait sånn med grilla chili, fortsetter hun.
- Jeg beklager men jeg forstår ikke hva du mener, sier jeg på mitt høfligste.
- Ok, jai kan stave det for dai. Det ar O med strek, R, E, N og E, sier hun.
- Ørene? spør jeg stadig uforstående.

Dama ser bare dumt på meg og rister på huet før hun traver videre. Litt seinere kommer hun bort til meg igjen. Hun har finni ”ånsa”. Det viser seg at hun bare skulle ha ei pose pommes frittes. Kollegene mine mener at det burde jeg jaggu ha skjønt.

Det er hardt å værra arbeidskar!
.

Etiketter: ,

11 Comments:

Anonymous Anonym said...

negresse? det er ikke bare respektløst og ekkelt og historieløst og ikke bra for en AFA`er og kommunist og bruke ordet neger, men negresse? det er det ekleste ordet i boka. ( og det burdet ikke stå der.)

10:54 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

DJIIZ Brage.

Som gammel Menyarbeider er jeg skuffa over deg.

Det finnes minst to klassiske løsninger:

1. Pek og si "der borte" uavhengig av hvor dette er. Husk å se ut som om du er travelt opptatt sånn at du ikke må bli med bort.

2. "Unnskyld, men jeg jobber bare i frukta/melkekjøla/kjøttdisken/bakevareavdelinga du må spørre han/hun der borte"

10:33 a.m.

 
Blogger Fjeldstad said...

jeg er helt enig med kollegane dine. Alle veit at ånsa er slang for pommsa som er slang for pommes frittes. Får dere ikke opplæring i butikk?

11:21 a.m.

 
Blogger Plateprateren said...

haha....veldig funny !den beste ånsaen i byen har jeg forresten oppdaget de serverer på mediteranien grill i torgata

6:19 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

*rister på hodet og vet at jeg ikke hadde skjønt hva ånsa var*

7:41 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

okei, okei. Hva med denne: Afrikanere har et "kosenavn" på europeere. De kaller oss "potet" seg i mellom.

Og, som du selv vel kan sies å være et eksempel på; europeere er jo litt åndssvake, eller "åndsa".

Pommes Frites, strimla pottitflak = pottit = europeer = åndsa!

Hva trur du?

8:41 p.m.

 
Blogger Kjetil said...

Kva seier du om nokon kjem inn og spør etter rumpelukt?

9:03 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

jeg tror du tar feil, jeg er nemlig ikke åndsa, men en svært oppegående ung kvinne!
Potet er ikke afrikaneres "kosenavn" på europeere, men et ord noen norske innvandrere bruker om nordmenn. Neger er heller ikke et "kosenavn" europere bruker om afrikanere, pakistanere eller hvem som helst andre det måtte passe dem å tråkke på. Hvis det ikke er definisjonen av "kos" du har fått forklart feil, da.
Hanne

5:50 p.m.

 
Blogger Brage said...

Mulig jeg bare er en enkel landsens mann, men der jeg kommer fra er neger og negresse naturlige deler av vokabularet. Uten negative fortegn.

6:26 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

men kunne du hendvendt deg til en svart person og sagt " så, du som er neger/negresse, hva synes du om pommes frittes( foreksempel)?" uten å tenke over at det kunne oppleves som støtende? selv om du ikke mener det sånn, så er det et tung belastet ord, historisk og kulturelt.

8:29 p.m.

 
Blogger Lol said...

jeg ville ledd meg ihjel tror jeg. mye moro i servicebransjen.

men ikke si negresse :/

6:54 p.m.

 

Legg inn en kommentar

<< Home