lørdag, april 21, 2007

noen linjer om et sårt savn:

NITTITALLET, FOR FAEN!

Det er lørdag rundt klokka tolv og jeg sitter på kontoret på jobben, sedvanlig fyllesjuk som seg hør og bør en lørdags formiddag, og prøver å finne ut av hvorfor denne dagen suger så hemningsløst. Det er ingen opplagte grunner til det. Ute skinner sola, kaffen smaker bedre enn vanlig og på jobben går livet sin vante gang uten at det krever noe særlig av meg. Så slår det meg. Jeg savner faen meg nittitallet! Jeg savner den forvirra, retningsløse nihilismen. Jeg ønsker meg tilbake til den gangen alle var enige om at alt gikk til hælvete og den beste medisinen var neste halvliter. Fy faen så befriende det egentlig var, bare det å kunne svare ærlig når noen spurte åssen det gikk! Sjølsagt gikk det til hælvete. Det var et uomtvistelig faktum vi var enige om alle samma. Vi gjorde Joakim Nilsen til vår filosof og prøvde å drukne våre sorger i dovent øl. Problemet var bare at sorgene våre var jævla gode svømmere. Vi var ekstremt opponerende, men gudene veit mot hva. Vi var blakke, surmaga, bitre og sinna, men det var faen meg helt ålreit. For innerst inne, innafor den harde maska, håpa vi kanskje på bedre tider. Det går til hælvete! Du kan ikke si sånt lenger. Det går bra er faktisk eneste mulige svar. Alle andre framkaller umiddelbart heva øyebryn og bekymra miner. Når blei det sånn?

Nittitallet var ikke som andre tiår. Det var lite egenart ved det, ingen særegne uttrykk. Det går til hælvete! er liksom det som henger igjen. Nittitallet dura av gårde før vi rakk å bli fortrolig med det. Nå er det for seint. Nå står plutselig alle midt oppi oppussing av leiligheten de faen meg eier, de tar med dama på romantisk sykkeltur i Toscana eller på Sicilia, de venter barn nummer to og har aldri vært lykkeligere. Så sitter du der da, omgitt av dine forhenværende svirebrødre med magan full av en eksplosiv blanding av franske oster og overprisa rødvin. Du tviholder på det tilgjorte smilet ditt og nikker pliktoppfyllende mens den ene overgår den andre i å fortelle om åssen de stortrives i jobben sin. Garvesyra står i halsen på deg! Hvis noen, gud forby, vender seg mot deg og vil høre åssen du har det er katastrofa et faktum. Ved den minste antydning til undvikende svar stilner praten rundt bordet og huene vris automatisk i din retning. Du har lyst til å skrike til kompisa dine at de har blitt alt det de hata, men den lettvinte løsninga er å reise seg rolig og beherska, gå på dass og spy.

På nittitallet var det liksom greit med litt faenskap. Vi visste alle at om noen år kom alt til å gå bedre. Vi skulle gjøre svære ting. Skrive århundrets romaner. Revolusjonere rock 'n roll. Gjenreise drømmen om det klasseløse samfunn. Vi var visstnok den nye vinen (som om det var noe gærent med den gamle). Derfor var det greit å lene seg tilbake og nyte problema sine. Dyrke misantropien og gi verden fingern. Problemet er at jeg er like blakk, surmaga og sinna i dag som dengang og det har plutselig blitt faen så ensomt. En av de få som blei gripi av nittitallsånden og har holdt fast ved den er gamlefar Aronsen. Han sier bare ikke faen, ellers er han som oss. Sånn vi var. Under dekke av ei slags ironisk distanse til sin egen femtiårskrise har han fått seg blogg. La meg sitere første post: "I nyhetene er det bare fotball. Hjemme er det bare srik og skrål. På skolen er det bare sekundtelling. I nattur'n er det bare klimagasser. På polen er det bare smelting. I Kina er det bare kapitalisme. Albania er borte. Er det noe rart jeg biter negler?" Hva sier du fattern? Det går til hælvete, gjør det ikke?
.

Etiketter: ,

12 Comments:

Anonymous Anonym said...

Du savner ikke nittitallet, men ungdomstida di! Men jeg skjønner hva du mener. Hvorfor må alle andre forandre seg? Og hva med disse middagsselskapene fulle av gourmetmat og franske oster? Som ikke bare skal spises, men SNAKKES OM!? Når du er ung og sulten er det akkurat sånne samtaler som får deg til å grøsse (eller skrike). Jeg grøsser fortsatt.

9:52 a.m.

 
Blogger Unknown said...

du vakke gammal nok til å drikke øl på nittitallet

10:19 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

Brage hadde med øl på termosen i barnehagen.

4:46 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

Du er fin du Brage :)

1:32 a.m.

 
Blogger Plateprateren said...

Fatt mot, som du selv skriver, ingen ting har egentlig forandret seg siden 90-tallet bortsett fra doku-såpene..og det er jo i det minste noe negativt, eller hva ?

4:31 p.m.

 
Blogger Lars said...

Jeg mener du er inne på noe Brage. Dessuten mener jeg vi har en ganske svak forståelse av 90-tallet, faktisk. Såvidt jeg husker syntes du et temahefte om 90-tallet ville være en god ide?

4:46 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

Hei, Brage, når begynte RU å drive infiltrasjon på Blitz-møter egentlig? Er det sånn å forstå at RU nå offisielt er allierte med politiet i forbindelse med demoer? Har dere infiltrert andre organisasjoner, og hvor mange mann er egentlig med i spanings-korpset deres?

Dagens utspill i Dagsavisen er det mest jævla lavmåls jeg har sett på mange år.

5:31 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

Ikke minst var 90-tallet den tida da RU fremdeles var rødt, og ikke leda av en media-nisse og politityster. Da dere sloss mot naziene, ikke mot deres egne. Da det gikk an å stole på en RUer, og dere ikke dreiv med infiltrasjon og spaning av andre en naziene. Fy faen, det var tider det.

3:36 p.m.

 
Blogger Brage said...

Bare så det er hundre prosent klart - jeg er også fly forbanna på RUs utspill denne uka og jeg er enig i at RU opplever en alvorlig politisk forringelse. Så ikke skyt på meg for RU-ledelsens høyrekrumspring!

3:54 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

Hei, takk for i går ;-) Neida, skal ikke skyte deg, godt jobba. Inlegget over var skrevet en smule i affekt.

Men, jeg håper dere tar en oppvask i etterkant... Jeg skulle gjerne ha visst hvor mye Mimir har snakka med polti, at de visste om kinaputt-dugnaden (som forøvrig ikke var med i demoen) tyder på at en eller annen har snakka med onkel. Og da står faktisk Mimir ansvarlig for den første storminga av Blitz på over ti år. Og det er jo ikke så jævli pent.

4:46 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

Driter egentlig i hva du mener om 90-tallet.

"This site kills fascists"

Jeg er en fascist - Kommer du til å komme å drepe meg? Nei, heller ikke hvis jeg hadde skrevet under denne mailen med fullt navn. Hvorfor? Venstresiden handler bare om prat og fancy slagord.

Egentlig sært at resten av venstresiden har så mye imot fascister - det er jo hos oss dere henter innspirasjonen.

Sjekk ut bloggen min også:
http://www.korporatisme.blogspot.com/

Her kan man lese den biten av sosialismens historie som det sosialdemokratiske skolevesent aldri lærer deg.

6:38 p.m.

 
Blogger Brage said...

korporatisten: legg igjen navnet ditt, så får vi se! :)

6:54 p.m.

 

Legg inn en kommentar

<< Home