fredag, mars 16, 2007

om den nære framtida:

VÅREN TIL UNSETNING!

De siste dagene har jeg merka en snikende følelse av lett oppstemthet. Det ligger noe i lufta. Noe er i gjære. Det er våren, kamerater! Foreløpig bærer hun vinterens forkledning og forsøker å gjemme seg bak vind og vær, men hun er allikavel ikke til å ta feil av. Som en pirrende flørt byr hun på små glimt av den nære framtida i våre liv. Vinterhalvåret synger på siste verset og er i ferd med å gli over i det herlige norske forår!

Snart vil sjølve livet bestå av den sitrende følelsen av grønt grass mellom tærne, salt sjø i håret, turer rundt Sognsvann, grilling i Kubaparken, uteservering på Teddys og revolusjon i lett sommerlig bekledning. Avisene serverer arguknyheter om Pia Haraldsens kjoler, men hva gjør vel det? Du ligger uansett på et glovarmt svaberg og koser deg med den nyeste boka til John Irving. På Utøya er det sommerleir og to unge revolusjonære lar hverandres blikk møtes for første gang og blir øre av nyoppdaga kjærlighet og klassehat. Den norske sommeren er et varmt og lystbetont eventyr som kan gi sjøl den mest inbitte og nihilistiske kommunist trua på mennesket tilbake.

Så gjør som det gamle jungelordtaket anmoder og slipp fangene fri, det er vår!
.

Etiketter:

2 Comments:

Blogger Plateprateren said...

Ja, herregud som jeg gleder meg. Bare en ting jeg lurer på; hva er det med disse turene rundt Sognsvann ? Jeg har til og med bodd i nabolaget en periode, men har aldri skjønt sjarmen med den plassen. Til og med Ibsen-parkeringshuset har mere sjarm..

5:23 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

Å, det kribler i magen! synd jeg går glipp av de fantastiske vårtegnene i Oslo om dagen, og alt det som følger med! Men det er ikke så verst her i london heller da må jeg innrømme. Har vært vårlig her ganske lenge, så jeg kan vel ikke klage. :) Mari

1:10 a.m.

 

Legg inn en kommentar

<< Home