torsdag, februar 08, 2007

sjølmedlidenhet:

LITT SYMPATI, TAKK!

Tenner er noe man lærer helt fra barnsben av at man må være forsiktig med. De skal jo vare livet ut, blir man gjerne fortalt. Det er rett og slett en sannhet med visse modifikasjoner. Jeg skal snart få en helt ny en. Jeg fikk slått ut ei fortann for et par år sida og etter mange forsøk på å redde restene av den måtte jeg røske ut hele faenskapet da det oppstod infeksjon i tannkjøttet rundt den. Nå burde jeg altså egentlig gått rundt med et svært høl der tanna en gang satt, men takka være moderne teknologi har jeg fått ei lita protese i plast som ser sånn noenlunde ut.

Når du får slått ut ei tann i ung alder anbefales det å få satt inn et implantat. Det ser ut som og oppfører seg som en ordentlig tann og holder mye bedre enn broer og tilsvarende løsninger. Ikke minst er tannlegestanden glad i implantat-løsninga fordi de kan ta enmda mer betalt for den. I går var jeg på Oralkirurgisk Klinikk på Majorstua og gjennomgikk den forberedende operasjonen som snart skal regenerere mitt blendahvite colgatesmil. Det er noe av det aller jævligste jeg har vært med på. Når tannlegen ber assistenten sin om instrumentet Bone Scraper Turbo 2.0 veit du at det kommer til å gjøre vondt. Det kjentes som om en profesjonell torturist gikk amok med et jævla trøkkluftsborr i kjeften min. Av hensyn til de sarte leserne skal jeg spare dere for øvrige detaljer.

Å skulle få en helt ny tann er i det hele tatt ganske vondt, ikke bare fysisk men også økonomisk. Det føltes ganske absurd da jeg rusla ut fra Oralkirurgisk Klinikk i går med ei regning på 14.000 norske kroner i handa. Og det er liksom halvparten av hva jeg må regne med til sammen. Nå har jeg sting i hele kjeften, vedvarende verking i hele trynet og jeg har hovna opp så mye at jeg ser ut som elefantmannen. Det værste er allikavel at jeg ikke får lov å røyke. Det er jo i pressa situasjoner som denne at man virkelig trenger en røyk, men det er altså slett ikke lov. Røyking kan nemlig bidra til at fiksturen ikke fester seg. Hva nå det skal bety. Jeg har ikke gått en dag uten røyk på mange år og har hatt det veldig, veldig vondt i hele dag. Kaldsvette, moderat skjelving og et ekstremt dårlig humør er bare noen av symptomene jeg lider under. Jeg kan heller ikke benytte snus eller nikotintyggis av åpenbare grunner. Denne understimulansen og det generelle ubehaget jeg gjennomgår har medført at jeg for første gang alvorlig har vurdert å putte snus i rompa.

Etiketter:

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

røyking burde ikke være et problem, du kan jo innhalere igjennom nesa?

det svir bare i begynnelsen.

11:38 p.m.

 
Blogger Plateprateren said...

Høres traumatisk ut dette ... Kanskje en sak du kunne tatt i Tannstikka ?

9:06 a.m.

 
Blogger Mari said...

Det skulle masse trekking, flytting og generell fiksing til for at eg skulle få ein ok tannstilling, og sjølv om eg ikkje var i nærheita av Bone Scraper Turbo 2.0, så har eg nok erfaring med tannlegebehandling til å kjenna masse sympati med deg, Brage.

Men eg syns du skal sjå positivt på at du ikkje får røyka. Det er jo det perfekte høvet til å slutta. Dei nærmaste dagane er jo kjipa uansett, så litt røykeabstinensar merkar du knapt. Og om ei lita stund har du både perlerad og superkondis. Hadde ikkje det vore fint?

3:35 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

Sånn går det med alle høyreavikere vett:)

5:19 p.m.

 

Legg inn en kommentar

<< Home