onsdag, januar 10, 2007

framtida for venstresida:

HVA SKAL BARNET HETE?

Som enkelte av leserne muligens har fått med seg skal det fabelaktige Arbeidernes Kommunistparti slå seg sammen med fabelaktige Rød Valgallianse. Det nye partiet skal forhåpentligvis lage revolusjon i Norge og erstatte kapitalismen med en mer fornuftig organisering av samfunnet; sosialismen. Alt dette er vel og bra og Det Nye Partiet ser ut til å kunne oppstå en gang i begynnelsen av mars.

Et bekymringsmoment for meg og andre aktivister er at navnet Det Nye Partiet begynner å bli såpass innarbeida at det er en reell fare for at medlemmer kan finne på å stemme på det som det nye navnet. Ellers er det sjølsagt levert en del andre mer eller mindre kjedelige forslag som Rødt Valg, Rødt Parti eller rett og slett Rødt! Som medlem av begge de aktuelle partiene er spørsmålet om partinavn viktig for meg og jeg har derfor satt meg ned, kokkellert litt og gått gjennom samtlige av navneforslaga.

Både AKP og vår ungdomsorganisasjon Rød Ungdom har vedtektsfesta den demokratiske sentralismen som organisasjonsprinsipp. Ungdomsforbundet har muligens sliti med mer sentralisme enn demokrati i perioder, men alt i alt synes medlemmene å være fornøyd med dette prinsippet. Et problem man har støtt på i forhold til dette er at potensielle allierte fra andre sjikt på den norske venstresida gjerne har sett med stor skepsis på den demokratiske sentralismen. Dette gjelder frihetlige sosialister med lavt aktivitetsnivå såvel som folk fra de autonome miljøene. Jeg har derfor landa på et navneforslag som kan forene oss med disse: Autonome Celler/Demokratisk Centralisme, forkorta AC/DC. Noen vil nok påpeke at det ikke sømmer seg med dansk stavemåte på et norsk parti, men hei – hvem kan si nei til medlemsskap i et parti med et så kult navn?

Etiketter: ,

12 Comments:

Blogger VamPus said...

Æsj, og jeg som synes ML er et fint halesleng (markedsliberalistene..).

Jeg har slengt deg opp på linklista.

10:25 p.m.

 
Blogger VamPus said...

"hvem kan si nei til medlemsskap i et partiet med et så kult navn?"

JEG kan, men jeg har linket til deg for det :-)

10:33 p.m.

 
Blogger Comrade Arnfinn said...

Hell yeah!
Det "verste" er at det var et godt forslag! ;)

10:47 p.m.

 
Blogger Brage said...

VamPus: Hehe! Takk for det! Godt vi bloggere kan stå sammen på tvers av politiske uenigheter! *humre*

12:21 a.m.

 
Blogger Plateprateren said...

Kommunisthumor,ass..ikke lett å bli klok på.

2:57 p.m.

 
Blogger Jon Carlstedt Tønnessen said...

Jeg er redd det partinavnet vil støte fra seg en del KISS-fans. Men når jeg tenker meg om er jo ikke det så galt allikevel. Jeg går for AC/DC!

-Gnuen
http://vannhullet.blogspot.com

4:09 p.m.

 
Blogger Sherwe said...

Hm.. En eldre fetter lurte meg en gang i tiden til å tro at AC/DC stod for AntiChrist/DevilChild..

5:51 p.m.

 
Blogger VamPus said...

sherwe: hvem sier at fetteren din tok feil ?

1:11 p.m.

 
Blogger Sherwe said...

Nei, si det.. Ingen!

4:07 p.m.

 
Blogger Morten said...

Etter å ha lest igjennom de innkomne forslagene til nytt navn på partiet så må jeg få si at ditt forslag er til nå det desidert beste.

Men vær så snill og kall det nye partiet for Aurora. Plz!

8:54 p.m.

 
Blogger Brage said...

Hehe. Det værste er at "Aurora" blir forsvart i fullt alvor. :)

1:46 p.m.

 
Blogger Morten said...

Skulle likt å ha hørt det :)

2:50 p.m.

 

Legg inn en kommentar

<< Home