mandag, januar 15, 2007

lesetips:

OM HVORFOR KAPITALISMEN ER AVLEGGS

Linux er kommunisme! Det mener i alle fall Wilhelm og Ida som over seksten sider drøfter moderne fenomener som fri programvare, Wikipedia og fildeling. De to skriver godt om hvorfor dagens og framtidas måte å dele informasjon og kunnskap på ikke passer inn i kapitalistisk økonomi og hvordan dette etterhvert også kan komme til å omfatte vareproduksjon. De forklarer på lettfattelig vis hvorfor godt, gammaldags dugnadsarbeid er livsfarlig for storkapitalen. Dette er spennende teoriutvikling som bør interessere alle raddiser, datanerder, fildelere og antikapitalister.

Les artikkelen her eller vent til den kommer i en forkorta versjon i februarnummeret av tidsskriftet Rødt! Kanskje du skulle tegne et abonnement?

Etiketter: , ,

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jøss, du er jo Windowsbruker, og stolt av det.

Jeg synes det er helt teit at RV utgir seg for å være «Linuxpartiet» når kun nesten en absurd minoritet av partiet bruker Linux.

Men for all del, hipp hipp hurra for artikkelen.

7:12 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

Og PS; er ikke jeg rødblogg nok? Tsktsktsk

7:18 p.m.

 
Blogger Brage said...

Har vel aldri sagt at jeg er stolt av det, vel!? Ellers er W og I mer overbevisende enn deg! :)

Og hvis du vil være på rødblogg-lista må du nesten blogge mer politisk, tror jeg!

2:53 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

Hehe, RV skal bli Linux-partiet.
Bare vent, Christian (c;

Ellers er det ingen skam å bytte, Brage.
Bli en trussel for kapitalismen idag ^^

- tusen takk for skryt og post om oss, btw

7:40 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

Blogge mer politisk? Tja; jeg synes du gjør en så god jobb at jeg bare linker til deg, jeg. Det er jo en form for rødblogging det også.

Og overbevisende? Det var jo fordi du svarte enten at "jeg bruker bare notepad og internet explorer" eller "jeg er bare en enkel arbeider og kan ikke sette meg inn i komplekse dataprogrammer", begge to selvsagt løgn fra ende til annen.

Installer Linux, og velkommen til den frie verden!

12:00 a.m.

 
Blogger Plateprateren said...

Intressant,B-mann, måtte faktisk mene litt om dette selv kjente jeg...sjekk ut Ørneredet.

2:29 p.m.

 
Blogger Stian Nicolajsen said...

Hva gjør jeg hvis jeg også vil ha et eget banner i toppen av bloggen?

-Stian

12:19 p.m.

 
Blogger Brage said...

Da lærer du deg litt basic html og legger det der. :)

7:30 a.m.

 

Legg inn en kommentar

<< Home