mandag, november 27, 2006

SV og regjeringsklemma:

VENSTRESIDA OG KAMELBESTANDEN

I kjølvannet av tidligere leder av Sosialistisk Ungdom Paul Chaffeys erkjennelse av kapitalismens fortreffelighet har det blomstra opp en ny debatt om SV og regjeringsklemma partiet befinner seg i. Både i og utafor bloggosfæren hagler det med innlegg fra alle kanter. Sosialistisk Ungdoms Audun Herning har blant annet anklaga Rød Ungdoms Mimir Kristjansson for å legge seg prinsipielt til venstre for Lenin. Debatten om venstresidas framtid og strategien for et annet Norge blir aldri kjedelig eller uviktig. En ting er sikkert – med SV i regjering er det grunn til å bekymre seg for verdens kamelbestand.

Lenge før Soria Moria-regjeringa var påtenkt som noe mer enn en våt drøm hos SV-toppene var det klart at regjeringssamarbeid ville bety mye gi og lite ta for det sosialistiske venstrepartiet. For grunnplanet i partiet og de hakket mer radikale symperne i ungdomsforbundet er det en kontinuerlig tøff vurdering å måle resultatene av det å få lov å være med å bestemme opp mot det å måtte fatte en god del ubehagelige beslutninger. En av de viktigste skillelinjene mellom SV og RV er de vidt forskjellige parlamentariske linjene partiene har valgt. Der RV har som mål å ta kampene på gata inn i kommunestyrer, fylkesting og storting vil SV styre til folkets beste. Der RV jobber på lag med folkelige bevegelser på utsida virker det som SV mister mer og mer av sin tradisjonelle tilknytting til de folkelige bevegelsene etter hvert som de oppnår økt innflytelse. Illsinte anklager om svik fra både fredsbevegelsen og miljøbevegelsen er eksempler på at SVs kjøpslag med høyrepartiene de deler regjeringsmakta med koster mer enn det smaker. Dagens SV er et systemkritisk parti, ikke et systemoverskridende.

Jeg skal ikke gjøre meg til dommer over SVs regjeringsdyktighet. Det jeg derimot vil gjøre er å peke på noen punkter jeg mener er utålelig for et angivelig sosialistisk venstreparti å være medansvarlig for. Dette er stort sett saker der det er de rødgrønne som samarbeidsprosjekt som må stilles til veggs, men der man kan spørre seg om regjeringsmakt er verdt prisen SV betaler. Jeg er av den oppfatning at hvis et sosialistisk venstreparti blir nødt til å føre høyrepolitikk for å få lov til å ta beslutninger, da er det like greit å bli stående på utsida.

Sviket mot Union i Skien
De rødgrønne kunne redda Norske Skog-bedriften Union i Skien. Regjeringa satt med flere alternativer til nedleggelse som blei skusla bort i tråd med sosialdemokratisk lojalitet til næringslivet. Næringsminister Odd Eriksen (AP) var med på å behandle et forslag om statlig oppkjøp av Union. Dersom staten sikra seg aksjemajoritet ville regjeringa kunne hindre nedleggelse og fortsatt produksjonen ved bedriften med solid overskudd. Dette blei vurdert - og forkasta. Dette til tross for at lederne for alle de tre regjeringspartiene gjennom valgkampen lovte å kjempe med nebb og klør for de tre hundre arbeidsplassene på Union. Litt seinere fikk Konkurransetilsynet et forslag om å pålegge Norske Skog å selge Union, framfor å legge ned. Tilsynet la bort saka. Fornyingsminister Heidi Grande Røys blei oppfordra til å bruke sin posisjon som statsråd til å overprøve henleggelsen og sørge for at forslaget i det minste kom opp til behandling. SV-statsråden unnlot å gjøre dette.

Boikotten av Palestina
Etter at Hamas vant parlamentsvalget i Palestina i januar år har Norge deltatt i den internasjonale boikotten av Palestina. Livsviktige bistandsmidler har blitt holdt tilbake og blant annet sørga for at det palestinske helsevesenet ligger i ruiner. Dette er en politikk som i bokstavelig forstand tar liv. SV har sida søttitallet vært av palestinernes viktigste støttespillere i Norge, men befinner seg nå i en regjering som nekter å annerkjenne palestinernes demokratisk valgte regjering, skviser den palestinske økonomien og nekter å møte palestinske diplomater. Klarer ikke SV å påvirke i utenrikspolitikken i det hele tatt eller er Norges boikott av Palestina i tråd med partiets ønsker? Hvorfor får vi ikke høre hva SV foretar seg i utenrikskomiteen?

Den harde linja
Den første regjeringa SV deltar i er den regjeringa i norsk historie som har ført den mest restriktive flyktning- og asylpolitikken sida jødeparagrafen beli tatt ut av grunnloven. Eksempelet med de afghanske flyktningene er grundig omtalt på Tumleplassen tidligere. SV i regjering har ikke ført til noen ny kurs i asylpolitikken, partiet har snarere applaudert den harde linja Erna Solberg la grunnlaget for. SV var med på forhandlinger med afghanske flyktninger som førte til at den tjueseks dager lange sultestreiken i sommer blei avslutta. Da regjeringas løfter seinere blei brutt i en rekke tvangsutsendinger var det tyst fra SV-hold. Hvorfor har ingen i SV klart å produsere lovforslag som forplikter utlendingsmyndighetene til å følge regjeringas uttalte politikk? Har ikke SV et særlig ansvar for de afghanske flyktningene?

Krigspartiet
SVs støtte til et hvert av USAs folkerettsstridige korstog er også noe jeg har skrivi om tidligere. Det føles nå allikavel naturlige å løfte det fram her, sida dette er et forsøk på ei slags merittliste. I regjering har SV blant annet gått inn for at norske offiserer blei værende i Irak, også etter at Norge offisielt trakk seg ut. SV støtta også norsk opplæring av okkupantmaktas såkalte "irakiske" politistyrker. Videre har partiet gitt sin støtte til å sende norske bombefly til det allerede utbomba Afghanistan og til å sende norske krigsskip til Libanon.

Den observante leser har nok fått med seg denne kritikken på Tumleplassen tidligere. Noen av dere husker kanskje også et brev jeg posta stila til mine mange venner i det sosialistiske venstrepartiet. Det gledelige er at mange av de unge og fremadstormende SVerene synes å være enig med meg i mye av kritikken. Det beklagelige er at det ikke ser ut til å gi politiske resultater.

Etiketter: ,

15 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kjempegodt skrevet, Brage!

11:29 p.m.

 
Blogger Elvis Bling Laden said...

SV er et møkkaparti. Det sier gud. Det står i bibelen, faktisk. Hvis noen husker noe særlig fra boka, så er det den passasjen hvor satan forsøker å kjøpe jesus på berget. SV selger. Satans yngel!

12:45 a.m.

 
Anonymous Anonym said...

Godt skrevet Brage, jeg har et svar på bloggen min i diskusjonen. En lengre post som tar for seg SVs rolle, og ikke de prinsipielle betraktningene kommer snart.

Elvis: Det er ikke helt sant. Noen av oss husker godt de som vandra 40 år i ørkenen uten å komme fram. De var mest opptatt av å klage på Moses og interne uenigheter om hvordan samfunnet skulle organiseres i fjerde generasjon etter at dem kom fram.

11:01 a.m.

 
Blogger Plateprateren said...

Så SV sluker noen kameler...er vel ikke noe nytt at partier i koallisjonsregjeringer ser seg nødt til å gjøre dette ved gjevne mellomrom. Om SV ikke ønsker å være et systemoverskridende parti må jo det være deres sak.

11:25 a.m.

 
Blogger Morten said...

RV og RU skal ha for at de er dyktige på å kritisere regjeringssamarbeidet. Men hva hvis dere hadde brukt like lang tid på å komme med deres egne alternativer og løsninger? Da hadde jo ting kanskje kunne utarta seg konstruktivt, istedenfor at dere legger dere i det samme, gamle sporet som dere har holdt på med siden partiet ble stifta på 70-tallet.

11:56 a.m.

 
Anonymous Anonym said...

Jeg følger oppfordringen din Brage, :)

De fleste av oss har ingen problemer med å diskutere vanskelighetene med regjeringssamarbeidet. SVere og SUere er vel de som gjør det aller mest. Men det blir litt vanskelig å diskutere det med deg når du har premisser som disse:

"Den første regjeringa SV deltar i er den regjeringa i norsk historie som har ført den mest restriktive flyktning- og asylpolitikken sida jødeparagrafen beli tatt ut av grunnloven."

"SVs støtte til et hvert av USAs folkerettsstridige korstog er også noe jeg har skrivi om tidligere."

Det er sånt som viser at Audun H har helt rett i sin kritikk.

12:35 p.m.

 
Blogger Brage said...

Audun H: Kult! Skal sjekke det ut.

Morten: Dette er en argumentasjon jeg syns dukker opp oftere og oftere uten at jeg helt skjønner den. Vi har alltid et alternativ til de politiske enkeltsakene vi kritiserer SV (eller andre) for. Alternativet til boikott av den palestinske regjeringa? Ikke å boikotte! Alternativet til å kaste ut afghanere? La afghanerne bli! Ofte er det ikke vanskeligere enn som så. Det er vel også dette som har gjort at RV/AKP har overlevd på tross av beskjeden størrelse, at vi har klart å utvikle egen politikk på de fleste områder. Jeg forstår ikke kritikken din helt. Jeg var for øvrig ikke med i partiet på søttitallet og syns det er urimelig at jeg skal holdes ansvarlig for hva de må ha foretatt seg da.

Audun L: Jeg skjønner at sånne karakteristikker kan være sårende. Dette er jo spissformuleringer, men det er mye sant i dem også! Vi HAR faktisk den mest restriktive asyl- og flyktningepolitikken noensinne i moderne tid og SV driver jo faktisk og støtter USA i alle overgrepa deres. Sjøl om dette sikkert gjør vondt for ærlige progressive i SV syns jeg det er dumt å late som om disse tinga ikke skjer. Hvis du er uenig i påstandene syns jeg heller du bør plukke dem fra hverandre og vise at virkeligheten er annerledes. Det ville jo bidratt mer til en felles forståelse av hva som skal til for å trekke norsk politikk til venstre. Du avviser jo hele debatten på prinsippielt grunnlag.

3:57 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

brage; så at du var imponert over mihoe`s sjekking. derfor har jeg bestemt meg for å sjekke opp deg. tututu!

men ha tålmodighet, slikt er ikke gjort på en dag;)

9:49 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

"Vi har alltid et alternativ til de politiske enkeltsakene vi kritiserer SV (eller andre) for."

Dette er noe av poenget. Det er deres rolle å kritisere enkeltsaker som kommer feil ut. Men i de sakene du peker på har det jo kommet fram at dere er enige med SVs primærsyn.

Vårt dilemma er at dette må strengt tatt vurderes inn i en helhet. Jeg savner ikke alternativer på enkeltsaker, der mener jeg dere gjør en god jobb. Jeg savner en alternativ helhetlig strategi

12:56 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

Mer solidaritet med kapitalistene!

Norge styres av en marxistisk mentalitet. Langt inn i Høyre.

KAPITALISMEN: For de fleste lyder det nesten sinnsykt at både arbeidere og resten av samfunnetmå stå solidarisk med eierne. Men det burde si seg selv.

I Norge liker vi å si at vi er gode på lagspill. Dugnadsånden er liksom typisk norsk. Spleiselaget er idealmodellen for all norsk virksomhet. Men dette er mest retorikk, for i et spleiselag blir alle respektert for det de bidrar med. I Norge er det svært lite respekt for dem som kommer med kapitalen.

Det er ikke å ta for sterkt i å påstå at Norge styres av en marxistisk mentalitet, langt inn i Høyre.



MANGE LIKER å si at Norge er et privatkapitalistisk samfunn. Men Unionsaken viser at det neppe er noen god beskrivelse. Før valget i fjor gikk så godt som alle politikere og offentlige synsere inn for at Norske Skog skulle stoppes i sitt forsøk på å legge ned Union i Skien. Kravet var at Union skulle fortsette som før av hensyn til 380 ansatte. Det ble kalt «å ta samfunnsansvar». Vi vet i dag hvor feil premissene for diskusjonen var: I dag har 377 av de 380 som mistet jobben, fått seg ny jobb. Det var ikke riktig at de var avhengige av Union. Det var ikke riktig at de ikke kunne brukes til noe annet. Det var ikke riktig at Union måtte opprettholdes av hensyn til dem.

I fjor godtok offentligheten ikke at Norske Skog omorganiserte sin virksomhet slik at hver del ble bærekraftig, enda dette er et honnørord i resten av samfunnet. Et sosialdemokratisk kompromiss ble inngått: Union ble nedlagt, men mannen som foreslo det, konsernsjef Jan Oksum, fikk sparken.

SAKENS KJERNE var at Norske Skog eier en hel rekke papirbedrifter over hele verden. Union var dårligst i klassen; konkurransen tetnet til internasjonalt; og samtidig falt etterspørselen etter avispapir fordi folk leser stadig færre aviser. Oksums mange motstandere godtok ikke at konsernledelsen også har et ansvar for alle de andre bedriftene til Norske Skog. I et internasjonalt konsern er ledelsens samfunnsansvar internasjonalt, og ikke lokalt! Oksum fortalte at de andre papirfabrikkene i konsernet ikke gikk for full maskin. De kunne lett ta over produksjonen i Skien, slik at samlet produksjon ble like stor som før, men 200 millioner kroner billigere.

Norske Skogs oppgave er å produsere papir for samfunnet, ikke å være sosialkontor. At Oksum ville produsere papir mer effektivt, er nettopp å ta «samfunnsansvar». Den brutale sannhet er at eierne tok drittjobben med å omstille 380 personer i Skien til mer samfunnsgavnlig arbeid. Oksum & Co viste virkelig samfunnsansvar ved at de orket å stå imot all kjeften fra kortsiktige popularitetsjegere. Fordi de tok denne belastningen, gjorde de seg også fortjent til overskuddet. Slik drives et privatkapitalistisk samfunn fremover.

DE SOM KRITISERER Oksum, ser ikke ut til å ha forstått hvorfor Sovjet-Unionen kollapset. Hovedårsaken var at i Sovjet brydde man seg ikke om hvorvidt bedriftene var lønnsomme. Man skulle vise «samfunnsansvar» og beholde folk i jobb uansett! Akkurat slik de fleste mente om Union. I Sovjet var det ingen ledelse som la ned de delene av virksomheten som ble utført mye bedre andre steder. De hadde ingen Oksum. Derfor brøt systemet til slutt sammen. Ingen tok det viktige langsiktige samfunnsansvaret: Å få en skikkelig avkastning på kapitalen. Det er dette som er kapitalistenes samfunnsoppgave.

Overfladisk sett kan det se ut til at den brutale saneringen bare tjener kapitalistene selv. Men så enkelt er det ikke. Mer kapital bak arbeidstagerne gjør dem mer effektive. Derfor kan de betales en høyere lønn. I et samfunn som bygger på konkurranse om arbeidskraften, vil de også få det. Dette er en viktig forklaring på at norske lønninger er så høye i globalt og historisk perspektiv.

HELT SIDEN Spinning Jenny begynte å gå rundt i tekstilindustrien i England, har bakstreverske personer skreket opp om at det er et samfunnsansvar å hindre utvikling. Men det er selvsagt omvendt. Årsaken til at vi har den levestandard vi har i dag, er ikke oljen, men at vi har latt folk bli utkonkurrert og oppsagt! Derfor er vi blitt så effektive at vi kan leve et enormt mye bedre liv enn våre oldeforeldre kunne. Og et mye bedre liv enn folk kan i restene av det gamle Sovjet. Det er nemlig ikke slik at de fleste mennesker må fortsette å spinne på samme måte som før. Eller at de ikke kan gjøre noe annet enn å lage papir på samme måte. I Unions tilfelle er dette ikke noen tom påstand. Vi vet i dag at det er sant.

I spleiselaget som en moderne bedrift er, må alle interessenter få rimelig tilbake fra bedriften i forhold til hva de putter inn. At det er slik, er lett å se hvis leverandørene ikke får betalt, hvis de ansatte ikke får lønn, eller det offentlige ikke får skatt. Men hva hvis kapitalistene ikke får profitt? Prinsipielt er det selvsagt like galt, for vi snakker om frivillig samarbeid. Når noen parter over tid tar ut så mye at andre ikke får noe, bryter samarbeidet sammen. Man kan si at det er et utslag av maktmisbruk eller av mangel på solidaritet.

I ET FRITT SAMFUNN må også de som bidrar med kapital, få noe tilbake. Mange har lest Marx, men de fleste har ikke forstått at hans teori hviler på et etisk fundament om at kapitalen ikke bør få noen belønning overhodet. Kapitaleieren kan få kompensasjon for slitasjen (f.eks. på maskinene) sier Marx. Men hver krone utover det, er per definisjon utbytting av arbeiderne. All marxistisk tankegang bygger på grunnsetningen at kapitalen skal diskrimineres i spleiselaget. Dessverre kan det se ut til at norsk debatt domineres av folk med et marxistisk verdisyn.

I norsk offentlighet kan man hylle solidariteten samtidig som man klart gir uttrykk for at det fins én dugnadsdeltager som man ikke skal være solidarisk med, kapitaleierne. Men hva slags spleiselag er det, når noen bidragsytere holdes utenfor ved matfatet?

NÅR NORSKE SKOG ikke engang fikk bankrente på sin investering i Skien, burde de andre som var interessert i å holde bedriften i gang, spurt seg: Hva kan vi gjøre for at de også skal få en belønning som tilsvarer det de kan få i andre markeder - akkurat som vi? Unions øvrige interessenter var i stedet opptatt av at eierne skulle bidra til deres behovstilfredsstillelse. Men solidaritet må gjelde alle i et fellesskap. Null utbytte er utbytting av eierne. Var det noen som snakket om grådighet?

Å vise samfunnsansvar vil si å sørge for at ingen går fra spleiselaget som du har ansvar for, med følelsen av at det ville vært bedre å gå i et annet selskap.

6:15 p.m.

 
Blogger Brage said...

anonymous: Det ser jeg fram til! Tror jeg.

Audun L: Jeg skjønner fortsatt ikke helt hva dere etterlyser? Strategi for revolusjon? For parlamentarisk arbeid? For genrell venstrevridning i norsk politikk? Jeg trur uansett det er en dårlig strategi å føre stikk motstatt politikk av det man står for bare for å oppnå noen få gulrøtter.

7:54 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/12/01/484718.html

2:21 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

De patetiske salongrevolusjonære med mamma og pappa i offentlig sektor med 800.000,- til en mill i årslønn kan være store i kjeften.
Gavmilde er de med pengene andre har tjent og spart.
Revolusjonen er nok et luftslott som desillusjonerte middelklassebarn snakker om.

9:01 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

Ikke snu ryggen til Irak!

Et argument som man ofte blir møtt med når man diskuterer Krekar-saken er følgende: ”Hvorfor kan man ikke bare eskortere Mulla Krekar til Irak? Om menneskerettighetene forhindrer utlevering til et land der en person risikerer tortur eller dødsstraff betyr det da vel ingen ting, så lenge Krekar selv gir blaffen i menneskerettighetene? I Irak er det også andre grupper som ønsker å innføre ’guds lov’ med våpen i hånd. Tilsynelatende er det få irakere som ønsker å leve i et fredelig demokrati. Landet er på randen av borgerkrig. Hvorfor kan de ikke få lov til å gjøre opp seg i mellom? Hvorfor skal ikke Krekar få reise tilbake til Irak for å slåss for det martyrium som han lengter etter – som den selvmordskandidaten han er?”

Denne holdningen minner om Samuel Huntingtons modell av verden som avsondret i separate soner, atskilt av tette skott. Befinner du deg tilfeldigvis innenfor en trygg sone – i en demokratisk og stabil stat hvor du kan nyte friheten – er det ikke ditt problem at mennesker i andre deler av verden blir undertrykket. Hvorfor skulle man bry seg om Irak? Du er blant de heldige. Dersom de som lider i et diktatur ønsker å bli frie, får de selv frigjøre seg fra sine lenker. Det er ikke vår sak å støtte de opposisjonelle demokratene i disse landene militært eller på andre vis legge press på makthaverne. Tvert i mot! Ved å respektere disse statens suverenitet kan vi drive handel med de som en hvilket som helst annen handelspartner – i trygg forvissning om at våre handlinger er i tråd med folkeretten...

Smake egen medisin
Etter en slik tankegang kunne man gjerne ha utlevert Krekar til Irak uten tanke på hva som ville skje med han. Vi kunne ha latt statene i Midtøsten, Sentral-Asia og Afrika seile sin egen sjø. Dagens utgifter til bistand og fredsbevarende operasjoner hadde vi kunnet benytte til noe annet. En gang i blant hadde vi riktignok vært nødt til å ta imot noen usle asylsøkere som hadde greid å flykte. Men alt i alt hadde livene våre vært fredeligere. Dersom vi hadde forholdt oss absolutt nøytrale, hadde ikke vår samvittighet vært renere enn det den er i dag?

Et slikt resonnement ligger også til grunn for amerikanernes internering av 450 terrormistenkte på Guantanamo Bay. De får ikke rettigheter i tråd med Geneve-konvensjonens bestemmelser om krigsfanger. De har – så langt – heller ikke fått sine saker prøvd for amerikanske domstoler. Talsmenn for Bush-administrasjonen begrunner rettmessigheten av denne interneringen slik: Terroristene respekterer jo ikke menneskerettighetene, så hvorfor skal USA behandle de bedre enn hvordan de selv behandler sine fanger? Tenk bare på hvordan Taliban behandlet de opposisjonelle i Afghanistan, eller hvordan al-Qaida har behandlet kidnappede bistandsarbeidere og journalister i Irak? Fangene på Guantanamo Bay skal ikke nyte godt av menneskerettigheter som de selv forakter. La terroristene få smake sin egen medisin, sier Bush-administrasjonen.

Folkeretten
Et fundamentalt prinsipp i et demokrati er at staten ikke har rett til å gripe inn i borgernes religiøse eller kulturelle preferanser. Mennesket står fritt til å leve som det vil. (Dette prinsippet innebærer for eksempel at Mulla Krekar kan leve etter sharia-lovene innenfor de fire veggene til leiligheten sin på Tøyen, så lenge han ikke utover vold mot eller misbruker sine nærmeste.) Å basere samfunnet på en slik form for likegyldighet overfor individuelle valg er derimot noe helt annet enn å stille seg ”likegyldig” til en voldsmann som har forskanset seg med våpen og holder sine nærmeste som gisler. Da er det innlysende at det trengs en resolutt inngripen av politiet – om nødvendig ved bruk av vold.

På samme vis kan ikke et demokratisk samfunn akseptere at en høyreekstrem gruppe tar kontroll over en by eller en landsdel. Men dette, rettmessige standpunktet blir fullstendig ubrukelig med en gang man har å gjøre med en stat som er anerkjent av FN. Dersom en fascistisk eller religiøs herrefolksbevegelse skulle vinne kontrollen over et helt land, er det per definisjon folkerettsstridig for omverdenen å gå til aksjon for å velte kuppmakerne. Dogmet om nasjonal suverenitet er nemlig løsrevet fra menneskerettighetene: Den esoteriske folkeretten anser en stat for å ha rettigheter – som om den skulle være et vesen av kjøtt og blod. I folkeretten heter det at nasjonal suverenitet skal respekteres, uavhengig av om den aktuelle staten er et demokrati eller et diktatur.

Angår alle
Mulla Krekar kan ikke utvises til Irak av samme grunn som vi nå må støtte opp om de irakiske demokratene. Det er utenkelig å utlevere Krekar til Irak så lenge dødsstraff praktiseres i landet. (Dødsstraffen ble avskaffet i Irak i 2003, da USA kastet Saddam Hussein i fra makten. Den ble vedtatt gjeninnført i 2005, for å stagge terroristene.) Hvis vi mener alvor med at demokrati og menneskerettigheter er noe alle har rett til, kan vi ikke snu ryggen til Irak. Ingen har ofret mer for det skjøre demokratiet i Irak enn irakerne selv. Om enn situasjonen i dag virker uoversiktlig og kaotisk, vil man kjapt finne retningen ved å lytte til hva de irakiske demokratene selv sier.

Det som skjer i Irak og Afghanistan angår oss alle. For de som motsetter seg denne påstanden, er det på plass å minne om følgende: Etter å ha støttet rebellene som jaget Sovjetunionen ut av landet i 1989, snudde USA og verdenssamfunnet ryggen til Afghanistan. Landet gikk sakte men sikkert inn i en blodig borgerkrig. FN og stormaktene løftet ikke en finger. Under kampene i Kabul i 1994 ble over 40.000 sivile drept. Til slutt vant én av fraksjonene herredømme – en totalitær bevegelse ved navn Taliban. Islamistene innførte et religiøst tyranni som transformerte landet til et barbarisk steinaldersamfunn. Afghanistan ble i år 2000 rangert på absolutt bunnplass av FNs Human Development Report. Men verdenssamfunnet respekterte folkeretten: Afghanerne fikk selv hamle opp med sine tyranner, var holdningen. En dag ble denne ”idyllen” brutt av to fly som skar over en skyfri himmel over Manhattan. Siden den gang har al-Qaida-rekruttene som fikk opplæring i Afghanistan spredt død og fordervelse verden over.

7:12 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

Ikke snu ryggen til Irak!

Et argument som man ofte blir møtt med når man diskuterer Krekar-saken er følgende: ”Hvorfor kan man ikke bare eskortere Mulla Krekar til Irak? Om menneskerettighetene forhindrer utlevering til et land der en person risikerer tortur eller dødsstraff betyr det da vel ingen ting, så lenge Krekar selv gir blaffen i menneskerettighetene? I Irak er det også andre grupper som ønsker å innføre ’guds lov’ med våpen i hånd. Tilsynelatende er det få irakere som ønsker å leve i et fredelig demokrati. Landet er på randen av borgerkrig. Hvorfor kan de ikke få lov til å gjøre opp seg i mellom? Hvorfor skal ikke Krekar få reise tilbake til Irak for å slåss for det martyrium som han lengter etter – som den selvmordskandidaten han er?”

Denne holdningen minner om Samuel Huntingtons modell av verden som avsondret i separate soner, atskilt av tette skott. Befinner du deg tilfeldigvis innenfor en trygg sone – i en demokratisk og stabil stat hvor du kan nyte friheten – er det ikke ditt problem at mennesker i andre deler av verden blir undertrykket. Hvorfor skulle man bry seg om Irak? Du er blant de heldige. Dersom de som lider i et diktatur ønsker å bli frie, får de selv frigjøre seg fra sine lenker. Det er ikke vår sak å støtte de opposisjonelle demokratene i disse landene militært eller på andre vis legge press på makthaverne. Tvert i mot! Ved å respektere disse statens suverenitet kan vi drive handel med de som en hvilket som helst annen handelspartner – i trygg forvissning om at våre handlinger er i tråd med folkeretten...

Smake egen medisin
Etter en slik tankegang kunne man gjerne ha utlevert Krekar til Irak uten tanke på hva som ville skje med han. Vi kunne ha latt statene i Midtøsten, Sentral-Asia og Afrika seile sin egen sjø. Dagens utgifter til bistand og fredsbevarende operasjoner hadde vi kunnet benytte til noe annet. En gang i blant hadde vi riktignok vært nødt til å ta imot noen usle asylsøkere som hadde greid å flykte. Men alt i alt hadde livene våre vært fredeligere. Dersom vi hadde forholdt oss absolutt nøytrale, hadde ikke vår samvittighet vært renere enn det den er i dag?

Et slikt resonnement ligger også til grunn for amerikanernes internering av 450 terrormistenkte på Guantanamo Bay. De får ikke rettigheter i tråd med Geneve-konvensjonens bestemmelser om krigsfanger. De har – så langt – heller ikke fått sine saker prøvd for amerikanske domstoler. Talsmenn for Bush-administrasjonen begrunner rettmessigheten av denne interneringen slik: Terroristene respekterer jo ikke menneskerettighetene, så hvorfor skal USA behandle de bedre enn hvordan de selv behandler sine fanger? Tenk bare på hvordan Taliban behandlet de opposisjonelle i Afghanistan, eller hvordan al-Qaida har behandlet kidnappede bistandsarbeidere og journalister i Irak? Fangene på Guantanamo Bay skal ikke nyte godt av menneskerettigheter som de selv forakter. La terroristene få smake sin egen medisin, sier Bush-administrasjonen.

Folkeretten
Et fundamentalt prinsipp i et demokrati er at staten ikke har rett til å gripe inn i borgernes religiøse eller kulturelle preferanser. Mennesket står fritt til å leve som det vil. (Dette prinsippet innebærer for eksempel at Mulla Krekar kan leve etter sharia-lovene innenfor de fire veggene til leiligheten sin på Tøyen, så lenge han ikke utover vold mot eller misbruker sine nærmeste.) Å basere samfunnet på en slik form for likegyldighet overfor individuelle valg er derimot noe helt annet enn å stille seg ”likegyldig” til en voldsmann som har forskanset seg med våpen og holder sine nærmeste som gisler. Da er det innlysende at det trengs en resolutt inngripen av politiet – om nødvendig ved bruk av vold.

På samme vis kan ikke et demokratisk samfunn akseptere at en høyreekstrem gruppe tar kontroll over en by eller en landsdel. Men dette, rettmessige standpunktet blir fullstendig ubrukelig med en gang man har å gjøre med en stat som er anerkjent av FN. Dersom en fascistisk eller religiøs herrefolksbevegelse skulle vinne kontrollen over et helt land, er det per definisjon folkerettsstridig for omverdenen å gå til aksjon for å velte kuppmakerne. Dogmet om nasjonal suverenitet er nemlig løsrevet fra menneskerettighetene: Den esoteriske folkeretten anser en stat for å ha rettigheter – som om den skulle være et vesen av kjøtt og blod. I folkeretten heter det at nasjonal suverenitet skal respekteres, uavhengig av om den aktuelle staten er et demokrati eller et diktatur.

Angår alle
Mulla Krekar kan ikke utvises til Irak av samme grunn som vi nå må støtte opp om de irakiske demokratene. Det er utenkelig å utlevere Krekar til Irak så lenge dødsstraff praktiseres i landet. (Dødsstraffen ble avskaffet i Irak i 2003, da USA kastet Saddam Hussein i fra makten. Den ble vedtatt gjeninnført i 2005, for å stagge terroristene.) Hvis vi mener alvor med at demokrati og menneskerettigheter er noe alle har rett til, kan vi ikke snu ryggen til Irak. Ingen har ofret mer for det skjøre demokratiet i Irak enn irakerne selv. Om enn situasjonen i dag virker uoversiktlig og kaotisk, vil man kjapt finne retningen ved å lytte til hva de irakiske demokratene selv sier.

Det som skjer i Irak og Afghanistan angår oss alle. For de som motsetter seg denne påstanden, er det på plass å minne om følgende: Etter å ha støttet rebellene som jaget Sovjetunionen ut av landet i 1989, snudde USA og verdenssamfunnet ryggen til Afghanistan. Landet gikk sakte men sikkert inn i en blodig borgerkrig. FN og stormaktene løftet ikke en finger. Under kampene i Kabul i 1994 ble over 40.000 sivile drept. Til slutt vant én av fraksjonene herredømme – en totalitær bevegelse ved navn Taliban. Islamistene innførte et religiøst tyranni som transformerte landet til et barbarisk steinaldersamfunn. Afghanistan ble i år 2000 rangert på absolutt bunnplass av FNs Human Development Report. Men verdenssamfunnet respekterte folkeretten: Afghanerne fikk selv hamle opp med sine tyranner, var holdningen. En dag ble denne ”idyllen” brutt av to fly som skar over en skyfri himmel over Manhattan. Siden den gang har al-Qaida-rekruttene som fikk opplæring i Afghanistan spredt død og fordervelse verden over.

7:13 p.m.

 

Legg inn en kommentar

<< Home