et slags åpent brev:
TIL EN GAMMAL KOMPIS
Kjære SV. Vi har kjent hverandre lenge, har vi ikke? Vi har jo praktisk talt vokst opp sammen. Sjøl om vi egentlig er mer eller mindre jevngamle har du alltid oppført deg som den litt bedreviterske storesøstra. Jeg har flirt av det, men innimellom har jeg sikkert vært litt som den trassige, veslevoksne lillebroren sjøl. Og sjøl om vi tidvis har krangla så busta har fyki er jeg egentlig veldig glad i deg. Bortsett fra noen ubetydelige episoder har du stort sett vært ei god og lojal venninne. Jeg har mange gode minner fra seine kvelder på Cafe Sara eller en eller annen brun pub med engasjerte diskusjoner. Sjøl om vi ofte var enige om prinsipp eller om mål stranda det ofte på valg av metode.
Vi kunne nok aldri vært kjærster, til det er vi for forskjellige, men jeg angrer ikke et sekund på noen av de kalde høstnettene jeg lot deg krype oppi senga mi for trøst og omsorg. Jeg ga faen da alle lo av oss da vi satt bakerst i puben og klina sjenert mens vi fniste som to fjortenåringer. For jeg har alltid hatt sansen for deg og respektert deg. Vel har du ofte vært opptatt av andre ting enn meg, du har liksom vært en litt annen type, men jeg har likt deg mye bedre enn alle de andre partiene jeg har møtt. I utgangspunktet har jeg aldri hatt sansen for sånne flagrende gevanter og den i overkant dramatiske ørepynten din, men jeg har alltid kunnet prate med deg og det er det som har vært det viktige mellom oss, er du ikke enig? Det minner meg om en åttende mars for mange år sida. Du kasta det lange lilla skjerfet ditt til sida og skreik med ei røst du ikke sjøl visste du hadde. Du var så flott! Jeg husker hvor rasende du var da alle de andre ville ned og krige mot irakerne. Den sedvanlige rettferdighetssansen din slo inn med full styrke. Det var fint å kunne regne med deg den gangen. Sjøl om jeg hovmodig ikke ville innrømme det satt jeg jævlig stor pris på det.
Det er derfor jeg skriver til deg nå. Etter at du blei sammen med han Arbeiderpartiet har du liksom blitt så fjern. Han virker ikke som noe godt parti og jeg tror virkelig ikke han er bra for deg. Jeg kjenner deg nesten ikke igjen lenger. Jeg er rett og slett litt bekymra for deg for det virker ikke som du har det noe ålreit med han i det hele tatt. Mitt inntrykk er at han er en skikkelig patriarkalsk og konservativ kjiping som ikke lar deg få ha egne meninger om noe. Nå vil ikke jeg framstå som noen sladrekjerring, men det går rykter om at han til og med slår deg! Etter at dere blei sammen har du virka så ubesluttsom, så forvirra og fortapt. Du har begynt å prate på en annen måte, argumentere annerledes, og du inntar standpunkt jeg aldri ville trodd jeg skulle få høre fra deg. Hvor blei det av den SV jeg kjente da vi var unge? Den livlige, alltid rødvinsbrisne ungjenta som konsekvent stilte seg på de svakes side, som aldri var redd for å ta en fight? Som drømte om sosialismen, om fred og rettferdighet og slutten på utbytting og undertrykking? I dag virker du stiv, gjennomformalisert, hjulbeint og livløs. Jeg håper for guds skyld at det bare er en fase du må gjennom og at drømmeren i deg med det skøyeraktige glimtet i øyet vil nå opp til overflata igjen. Jeg håper å nok en gang få bivåne hvordan du forbauser deg sjøl med din egen glød, ruvende på barrikadene for en rettferdig sak. Og jeg vil du skal vite at hvis du trenger det, så er jeg her for deg. Hvis du får nok og bare vil bort fra det hele, så er det alltid rom for trøst og omsorg hos meg på seine, kalde høstkvelder.
Varme klemmer,
Rødval Gallianse
15 Comments:
Æsj Brage. Men veldig morsomt.
5:10 p.m.
huff. Er virkelig RV så patetisk? Skal vi ikke heller forsøke å geleide henne til krisesenter for mishandlede politiske partier enn å forsøke å vinne henne tilbake opp i senga?
Men ellers er det ganske bra observert. Hu har alle tegnene på en kua undertrykt dame hvis nåværende kjæreste ikke behandler henne noe særlig godt.
5:16 p.m.
Denne bør sendast til Klassekampen! Og til SV...
5:24 p.m.
Utrolig artig, Bragefar! Og ikke bare bør den sendes til KK og SV... kjør på!
11:10 p.m.
You've got mail at http://tromp.no :)
10:57 a.m.
Søtt, men litt trist og.
8:13 p.m.
:) Drit bra!
4:51 a.m.
Kjærligheten løfter oss opp dit hvor vi hører hjemme. Lang, klam klem.
12:04 p.m.
Tror ikke Kristin Halvorsen er opptatt av å få folk som ennå sloss for diktatur og revolusjon, som venner. Folk som vil gi denne formen for sosialismen en sjanse til, påtross av at det hittil har ført til regimer som har myrdet 148 millioner mennesker, sosialismen har jo her vært den verste menneskeskapte katastrofen i hele menneskehetens histore - de er så eksistensielt engasjert i sin livsløgn at de har blitt moralsk ødelagt. For denne formen for sosialisme er moralsk bankerott. Overfor den, kan vi si det samme som vi sier om nasjonalsosialismens forbrytelser mot menneskehetene: -Vi må aldri glemme!
7:10 p.m.
Det artigste med å være med i RV og AKP er at du så sinnssykt ofte blir fortalt hva du mener uten at omverdenen gir deg noen som helst slags medbestemmelsesrett. Altså, jeg er liksom ikke for diktatur da. Ikke i det hele tatt, faktisk. Les partiprogrammene er min sterke oppfordring!
Ellers vil jeg tilføye at jeg nok er uenig i at sosialismen er den verste menneskeskapte katastrofen i historia. Kapitalismen er hakket verre. Hvis man sammenlikner dødstall mellom de såkalte sosialistiske regimene og den globale kapitalismen er det liten tvil om hvem som går av med seieren.
7:42 p.m.
Uansett hvor mange mord som blir begått i sosialistiske regimer, og det finnes allerede ikke noe menneskeskapt i hele menneskehetens historie som kan måle seg med den i antall mord, så vil sosialistene altid hevde at "kapitalismen" er verre. Det er deres yndlingstankefeil. En logisk brist som fra middelalderen har gått under navnet argumentum ad hominem tu quoque.
Antiamerikanismen deres har altid vært et viktig ledd i deres kamp for denne tankefeilen. Ved å angripe folks sunne dømmekraft, og fremstille det liberale demokratiet USA som like ille som, eller verre enn de diktaturene de selv har støtte, så tror de at de to feil gjør en rett.
Det er nå forsket så mye på regimers morderiskhet at det ikke lenger er mulig å leve i løgn. Sosialistiske diktaturer har bare i antall mord - og da er ikke falne i strid tatt med - verre enn noe annet i hele vår kjente historie. Det finnes ikke noe menneskeskapt som kan måle seg med det, med unntak av nasjonalsosialismen, eller Kong Leopolds imperialisme.
Hitler myrdet 21 millioner mennesker på 11 år. Kommunistene myrdet 148 millioner på 72 år (1917 til 1989). Og i tillegg kommer altså de som falt i strid i de borgerkriger og andre kriger som disse regimene var involvert i. Lenin, det store helten på den venstresiden det er tale om her, myrdet 4,5 millioner mennesker.
Og det var ikke verken Staling eller Hitler som innførte det totalitære regime først. Det var Lenin. Forskjellen på Lenin og Stalin var at Lenin ikke myrdet partivenner høyt opp i systemet. Men at det skulle være noe regimeskifte mellom Lenin og Stalin, det er løgn og historieforfalskning.
11:35 p.m.
Fan...du har en giftig penn, Brage.
At SV tar den retningen burde jo derimot ikke forundre deg. På samme måte som de borgelige partiene under sin regjeringsperiode også erfarte at praktiske hensyn ofte må vike for ideologiske prinsipper. Velfersdsmodellen innebærer nødvendigvis en viss budsjettbalanse på samme måte som sikkerhetspolitikken tvinger oss til å ta hensyn til NATO og USA, selv om vi ikke alltid skulle ønske det var slik. Prisen for å bryte med disse prinsippene tror jeg, (og tydligvis alle andre som har sittet med makta), blir litt for høy. Realpolitikk tror jeg noen kalte det en gang...
3:12 p.m.
Etter ukesluttens elendighet for SV får denne teksten din en enda spissere brodd Brage.
2:31 p.m.
Jeg kjeder meg da, det er vel greit ?
1:29 p.m.
Og hva er greia liksom, er det helt greit at Kim`ern smeller av atombomberi Nord-Korea ,mens Statoil ikke skal få lov å bygget et gasskraftverk en gang ?
er jo tross alt mye bedre med importert strøm fra kullkraftverk mener jeg...
Samtidig er det ingen andre som er mer populær i regjeringen enn Kristin halvorsen skriver Dagbladet (sjøl om hu bare maser om barnefamilier , barnefamilier ....som om ikke det fantes noe annet i Norge).
Jeg finner ikke ut av hvem jeg er mest irritert på jeg..
1:39 p.m.
Legg inn en kommentar
<< Home