søndag, august 06, 2006

si din mening:

KULTUROPPROP FOR AFGHANERNE

Sommer assosieres gjerne med bading, parkliv, grilling og generell feriehygge. Min sommer har fortonet seg noe annerledes. Som den oppmerksomme leser vil ha fått med seg har jeg brukt mesteparten av ferien min på å sloss mot de rødgrønnes innbitte ønske om å sende et antall afghanske asylsøkere hjem til krig, okkupasjon og fattigdom. Og vi har da fått til ting.

Gjennom hele juli måned prega saka norsk presse. Vi som oppholdt oss blant de sultestreikende flyktningene nede på Domkirkeplassen møtte et voldsomt og varmende engasjement. Mot slutten av sultestreiken arrangerte vi kulturstafett hver kveld og små og store artister stilte opp for å vise sin støtte. Den kulturelle delen av støttearbeidet har vist seg viktig for å rette fokus mot det overgrepet som pågår mot våre afghanske brødre. Etter at regjeringa lovte å stanse alle deportasjoner ut året avslutta afghanerne sin sultestreik. Noen dager seinere brøyt de rødgrønne løftene sine og UNE begynte på ny å kaste ut afghanere. Men uten et hundretalls sultende mennesker foran Domkirka stilna pressas interesse for afghaneres problem.

Støttenettverket for de afghanske flyktningene er ikke villige til å sitte og se på at denne saka renner ut i ingenting. Det er også bakgrunnen for kulturoppropet vi lanserte lørdag. På nettstedet www.ladembli.no kommer seksti norske kulturpersonligheter med sine egne betraktninger om norsk asylpolitikk generelt og afghanernes situasjon spesielt. Kulturoppropet har vært veldig inspirerende å jobbe med. Kulturnorge har vært genuint engasjert og skuffa over de rødgrønnes løftebrudd. Nesten ingen av de spurte har sagt nei.

Oppdatert 19.08.06:
Bloggerne begynner å ta utfordringa. La de tusen blomster blomstre! Lag deres eget sitat og spre ordet om www.ladembli.no. Her er noen bidrag:

”Det er trist å konstatere at det ikke er noen forskjell på de rødgrønne og Erna Solberg i asylpolitikken. De rødgrønne ga sin støtte til krigsforbrytelsene i Afghanistan, men vil ikke være med å ta ansvar når folk flykter fra elendigheta. La afghanerne bli!”

- Brage Aronsen, blogger


"Kristin Halvorsen kommer til å brenne i hælvete i en evighet! Det har jeg fra høyeste hold"

- Elvis Bling Laden
, guds sendebud på jorden





“Afghanersaken har vist Bjarne Håkon Hanssen sitt sanne ansikt som ekskluderingsminister. Hans praksis er et brudd på Soria Moria-erklæringen”

- Morten Drægni, sentralstyremedlem i SU og blogger




“Jeg vil ha tilbake stemmen min! Etter at SV kom i regjering har jeg blitt overbevist om at de ikke er røde nok for meg, og ved å videreføre den inhumane asylpolitikken vi har vært vitne til under de blå regjeringers herjinger opphører min karriere som trofast SV-dame”

- Mihoe, blogger og ex-sv-dame

"Utenriksdepartementet fraråder reise til eller opphold i Afghanistan som ikke er strengt nødvendig.Men det gjelder så klart bare norske statsborgere – afghanske flyktninger får klare seg som best de kan i hovedstaden Kabul, for der er det trygt. Nevnte jeg at fire NATO-soldater blei såra i et bombeangrep i Kabul i går? Så trygt er det der."

- Tiram, blogger

"Det er bare nikkeduker for USA, som sender flyktninger tilbake til krig"

- Jokke, blogger





"Den hælvettes drittregjeringa vi har må umidelbart stoppe utsendingene, holde løftene den ga, det er absolutt ingen forskjell på dagens politikk og den som Jern-Erna sto for. Noe som desverre ikke er særlig overaskende heller…"

- Andreas Lindrupsen, blogger


Se undertegnede i Nettavisen og oppslag Dagsavisen.

6 Comments:

Blogger Kjetil said...

Eg las den nettadressa på bildet slik:
-La dem bli no'
og måtte flira litt.

Kanskje det hadde lurt å skriva adressa til ein slik stad på ein måte som ikkje gjer det til ein vits... Men han var jo morosam, det skal dei ha.

8:00 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

Kult! Åssen har bdeere fått il dette?

6:55 p.m.

 
Blogger butleninwasentdead said...

Her et mitt utsagn,
Bjarne Håkon Hansen veit ikke hvem han kødder med. Hvis han ikke får ræva i gir og stanser deportasjonene øyeblikkelig vil han og familien hans bli sendt til afghanistan med amerikanske flagg tatovert over hele kroppen. Skulle de være så uheldige å overleve vil de bli tvansmata med Plumbo.

Jeg er nesten kjendis (eller burde vært det), kan jeg komme på ladembli.no

7:36 p.m.

 
Blogger Brage said...

Nei, du får ikke være med på ladembli.no. Men hvis du lager en post om oppropet på bloggen din kan du få være med i bloggstaffetten. Det er da alltids noe.

1:32 p.m.

 
Blogger Morten said...

Hva med meg da? Jeg er jo tross alt en av de heiteste under 25 år i Norge!!!!!!111onetwo three!

11:41 p.m.

 
Blogger Brage said...

Mulig det, men ingen av dere er kulturpersonligheter.

12:17 p.m.

 

Legg inn en kommentar

<< Home