onsdag, juli 12, 2006

svarinnlegg til ministeren:

RETTSSIKKERHET?


Arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen svarer i Aftenposten 10. juli på kritikken fra tretten uavhengige organisasjoner som retter kraftig kritikk mot Utlendingsdirektoratets egen klageinnstans, Utlendingsnemda (UNE). Organisasjonene peker på at UNE skulle forbedre rettssikkerheten for asylsøkere, men setter spørsmålstegn ved om denne har blitt bedre i løpet av de fem årene som har gått siden nemda ble opprettet. Hanssen serverer i sitt svar en god porsjon formalistisk tomsnakk, uten å ta nevneverdige hensyn til den virkeligheten han er ansvarlig for. Skjebnen til de afghanske flyktningene er et hjerteskjærende eksempel.

Hanssen skriver i sitt svarinnlegg at: «Vi har i Norge en meget grundig vurdering av alle utlendingssaker, i tråd med norsk lov og internasjonale konvensjoner. Alle søknader blir behandlet individuelt og på en måte som ivaretar rettssikkerheten for søkeren.» Dette er mildt sagt en sannhet med modifikasjoner. Siden Hanssen selv i dagspressen forsikret at ingen asylsøkere uten tilknytting til Kabul skulle deporteres før etter nyttår, har fire afghanere blitt kastet ut av landet. Norsk organisasjon for asylsøkere (NOAS) fikk oppdraget med å evaluere afghanernes saker etter massivt press mot regjeringen. De har begjært utkastelsesvedtakene omgjort i to av de fire tilfellene. NOAS mener det overhodet ikke eksisterer grunnlag for å si at disse to søkerne har noe nettverk i Kabul. Dersom NOAS har rett, er deportasjonene klart i strid med FNs anbefalinger. De har dessuten gitt uttrykk for frustrasjon over altfor dårlige vilkår for gjennomgang av sakene. I et informasjonsskriv fra Hanssens eget departement ble de afghanske flyktningene garantert en slik hjelp fra NOAS. I skrivet heter det: «Alle afghanske asylsøkere som har fått et endelig negativt vedtak, kan få denne hjelpen.» Allikevel har UNE og Politiets Utlendingsenhet kastet ut afghanere som slett ikke har fått slik hjelp, til tross for høylytte protester fra NOAS.

Og du har nerver til å snakke om rettssikkerhet, Bjarne Håkon? Hvor mange har du egentlig inkludert hittil?

Innlegget blei ikke tatt inn i Aftenposten.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Du har blitt lenka til. *ping*

3:27 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

Jeg har vært rundt omkring i hele verden i forb. med mitt arbeide. Ingen steder er gleden over friheten større enn i de tidligere vasall-statene under Sovjet-diktaturet. Lenin, alle kommunisters store helt, var en liten hevngjerrig psykopat som dyrket bare en ting: sitt ego. Hans fullstendige mangel på respekt for individet ble videreført av Stalin, og det bedret seg ikke før etter Stalins død. Estimater sier 70 mill. myrdede under Sovjet-diktaturet. Og da er ikke alle millionene som Stalin drepte under 2.verdenskrig regnet med.
Ikke engang Hitlers Tyskland kunne oppvise slike enorme tall. Heller ikke Pinochet i Chile. Eller juntaen i Hellas.
Men bare i løpet av 5 år, klarte Pol Pot å myrde 1,5-2 mill. kambodsjanere. Mao Tse Tung og kulturrevolusjonen vil jeg ikke engang nevne.
Personlig fordømmer jeg på det sterkeste ethvert totalitært regime om man kaller det venstre eller høyre. Der skiller jeg meg fra deg.
Derfor er det leitt å lese innlegg fra mennesker som ikke har lært noe som helst av historiens blodige gang.
En cubaner fortalte en gang om europeiske studenter som kom til Cuba for å skjære sukkerrør. De kommunistiske oppsynsmennene/kvinnene synes det var flotte greier. Men den vanlige cubaner som var tvunget til å slite på sukkermarkene, kunne ikke begripe at disse europeerne ville ha et slikt liv istedetfor det frie og gode liv de levde i sine europeiske hjemland. De ristet på hodet av dem, og mente de måtte være hjerneskadet el.l.
Idag er Cuba et sex-paradis for vestlige "turister". Og en cubaner har ikke adgang til turisthotellene.
Det er den verden dagens venstreekstremister hyller. De har ingenting lært, og de kommer heller aldri til å lære.
Jeg kunne gitt deg et kurs i visjoner og utvikling til beste for verdens fattige. Men slike som deg er utenfor redning, så jeg lar det være. Du har sikkert akademisk utdanning, og da har du nok et velutviklet ego.

"Om man ikke angrer på at man har hyllet et regime som myrdet 60 millioner mennesker - hvordan ser man ut i hodet da?"

-

1:14 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

"Det var en gang en ferjemann som var så tunghørt at han hverken kunne høre eller samle det noen sa til ham. (...) Mannen gikk der og stullet og stelte, og undres på hva lensmannen ville spørre etter, og hva han skulle si når han kom. 'Jeg kan ta meg til å emne til noe,' sa han ved seg selv, 'så spør han meg vel om det. Jeg får gi meg til å telgje på et økseskaft. Så spør han meg hva det skal bli; så sier jeg: 'Økseskaft.'"

For øvrig gleder jeg meg til å høre på når Jimmy Carter skal si unnskyld for sin fulle støtte til Pol Pot. Og Saddam. Og..., nei herregud, makan til yesterdays news.

Deilig avisinnlegg, Brage!

3:05 a.m.

 
Blogger Brage said...

Kjære vene. For å si det så klart jeg bare kan: Jeg fordømmer et hvert samfunn der ikke det overveldende flertallet har det bra. Og da mener jeg ikke bra som i lønnsslaveri og et minimum av velferdsgoder. Cuba er liksom ikke noe foregangsland. Jeg tar gjerne diskusjonen om hva som er til det beste for verdens fattigste med deg, Per! Og sida du spør - nei, jeg har ingen akademisk utdannelse. Ekte proletar her i går'n!

Når det er unnagjort må jeg si at det som provoserer meg med folk som denne Per Ahlmark er ikke at de er uenige med meg, men at de mener at drømmen om frihet og rettferdighet ikke har noen eksistensberettigelse. There is no alternative, liksom...

Takk for skryt, til helvete med moderasjon.

2:45 p.m.

 

Legg inn en kommentar

<< Home