søndag, juli 23, 2006

alternativt reisebrev:

SKOTTLAND


Skottland. Møtet med dette ærverdige kolonisamfunnet kan mane fram melankolien i de beste av oss. Den landlige lukta av nybrent torv blanda med sekkepipas hjerteskjærende klagesang, blåser oldtidas skotske stolthet gjennom den friske sommerlufta. Helstøpte industriarbeidere sitter på et torv Glasgow by, tukler med sin rulletobakk og drikker sin maltwhisky fra korrekte brune papirposer. Gågatene! Den mektige byarkitekturen i mur og stein! Nasjonalistiske slagord som gjaller på gælisk gjennom gatene mot en hver engelskmann som våger seg ned i de blå arbeiderstrøka i Glasgows West End. Disse bildene fyller meg med en voldsom strøm av sympati for de fattige og knugede innbyggerne i denne bedrøvede byen. Jeg nærer ærefrykt og respekt for dette folket. Jeg drømmer om den normanniske erobringen, de tapre slagene i den skotske uavhengighetskrigen. Kraftige, rødhårete menn som stolte stormer fram mot friheten i sine karakteristiske tartanmønstrede kilter. Dette Skottland skulle jeg innta. Her skulle jeg ta til meg fordums kultur og lære dette plagede folket å kjenne.

Sånn i ettertid kan jeg oppsummere at ølet er billigere.

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kom hjem fra en uke i østre Jotunheimen natt til igår. Det var en reise i nasjonal kjærlighet til dette vakre fantstiske moderlandet vårt som vår klode ikke har sett maken til! I de stupbratte fjell klatret vi og over isbreen vandret vi time etter time. Tankene mine vandret til Jotnene, Per Gynt og kampen mot EU og på hvilken lykke det er å være født i dette "frie" bondelandet Noreg! For ikke å snakke om den siste utpost mot det postmoderne helvete av nyliberalisme og nye venstre og gud veit hva; DNT! Denne bokstavforkortelsen som fyller meg med en like stor varme som det AKP. Den Norske Turistforening! En bauta fra de tider hvor ord som Einar Gerhardsen, soldaritet og matpakke betydde noe... I kontrast til de tyske bobilene og kafedebatter på Dattera til Hagen, ligger de der i fjellheimen, åpne for de som måtte trenge dem. For en billig penge får du husly uansett hvor mange som er der fra før. I den forblåste steinrøysa ligger de og i resepsjonen sitter en gammal krok som har gått hver meter i denne fjellheimen, og gir de vennlige råd om turer og det du måtte lure på. Ja kamerater jeg sier dere, når det røyner på og dagene blir tunge med Zionistisk okkupasjon, og du spør deg; hva som skjedde med verden? Da bør du ta deg en tur i Jotunheimen!

1:22 p.m.

 
Blogger Heluis said...

Pøh! I den flotte vestlandsbygdeperla der jeg er oppvokst ser det ut som et julekort om vinteren og som et nasjonalromantisk maleri av Sohlberg om sommeren. Burde vært på de der UNESCO-listene for lenge siden. Skam.

Forresten, visste du at sekkepipen opprinnelig kommer fra Pakistan?

2:51 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

3:33 p.m.

 
Blogger Brage said...

Joachim: Noen ganger er det bare så jævlig klart for meg hvorfor jeg elsker deg.

Heluis: Joa, Vestlandet er bra nok. Men har dere billig øl kanskje?

Hvis noen lurer på om jeg driver politisk sensur kan jeg avkrefte dette. Men jeg sletter reklame-spam.

5:34 p.m.

 
Blogger Heluis said...

Nei, ikke billig øl, men vi kan lage heimabrent av rips for en slikk og ingenting!

6:25 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

9:56 a.m.

 
Anonymous Anonym said...

jaja. du ville jo ikke engang treffe de skotske nasjonalistene jo.

10:41 a.m.

 
Anonymous Anonym said...

Oisann, bautaen fra de tider hvor ord som Einar Gerhardsen, soldaritet og matpakke betydde noe fikk seg ny generalsekretær i januar.

12:03 p.m.

 

Legg inn en kommentar

<< Home