onsdag, juni 07, 2006

arbeiderklassens viktigste våpen:

STREIK!

Streik er arbeiderklassens viktigste våpen, heter det. I vårt sosialdemokratiske kongerike er nok det en sannhet med modifikasjoner. Tvungen lønnsnemd (eller tvungen voldsgift som høres enda slemmere ut) setter liksom en effektiv stopper for streikevåpenet når det røyner på. Her til lands er det rett og slett sånn at alle streiker som ikke ender med at arbeidstakersida gir seg, ender med at staten tvinger de streikende i kne og tilbake på jobb. Ganske kultent spør du meg. Allikevel er det flott å se kampvilja blomstre blant streikende arbeidere enten de nå er heismontører, bankfunksjonærer eller tv-reportere. Ikke noe er mer inspirerende for en ung kommunist enn et sammensveisa fellesskap som plutselig forstår hva solidaritet betyr. Hvor hen du går i Oslo by for tida kan du støte på streikende NRK-arbeidere i lett gjenkjennelige t-skjorter med slagord på. Et vakkert vårtegn!

Men sjøl den mest disiplinerte kader møter seg sjøl i døra fra tid til annen. For min egen del må jeg ærlig innrømme at jeg har noe problemer med å føle den helt store sympatien for de streikende musikerne ved den norske opera. Opera, du liksom! Hva streiker dem for ’a? Mer majones i rekecocktailen? Slike tanker kan lett korrumpere en ung arbeider blenda av klassehat. Men skal ikke musikerne ha ei lønn å leve av dem også? Er ikke musikk og kultur noe vi ønsker for vårt moderne samfunn? Her blir solidariteten satt på prøve. Personlig tar jeg herved konsekvensen av mitt klassestandpunkt og melder meg frivillig som streikevakt ved Hovedscenen.

Den siste streiken det snakkes om ved kaffetrakterne for tida er den fryktede bank-streiken. Dersom bankfunksjonærene tas ut i streik lammes hele banknettet og terminaler, minibanker, nettbank og likende blir satt ut av spill. Og det sier jeg deg kjære leser - kommunist schmommunist! Hvis ikke jeg får feriepenga mine skal jeg faen meg egenhendig bryte meg inn i nærmeste Nordea og drive litt godt gammaldags streikebryteri!

—

- Følg NRK-streiken hos LO Stat

- Følg Opera-streiken hos Musikernes fellesorganisasjon

- Følg bank-streiken hos Finansforbundet



~~~
Dagens sitat:

”Den som graver en grav for andre, er ikke arbeidsledig”
– Svensk ordtak