mandag, mars 20, 2006

Tumlelista Topp 25:

Hva hører Brage på?

Massene dirrer av spenning! Sida jeg stadig lever i steinaldern har jeg verken Ipod eller mulighet for å spelle musikk på den hanglende PC’en min. Jeg begynner derimot å få en anselig platesamling. Den siste tida har jeg blitt fullstendig hekta på den fabelaktige musikeren Elvis Costello. Mannen er sinnssykt allsidig i musikken sin, han er en glimrende produsent (har blant annet jobba for ska-bandet The Specials og irskamerikanske The Pogues) og for sikkerhets skyld er han noenlunde politisk korrekt. Uansett, jeg har foretatt et dykk i platene som ligger sirlig stabla ved stereobenken for å hive meg på bølgen som har herja ymse radikale blogger de siste dagene. Elvis Bling Laden starta det hele, og jeg vil jo ikke være dårligere enn Magnus, Christian og alle de andre.

Her er ei mer eller mindre tilfeldig liste over låter som har blitt spilt på min samboers stereoanlegg de siste ukene:

1. Elvis Costello – Watching the detectives (My aim is true)
2. Pixies – Monkey gone to heaven (Death to the Pixies)
3. M.I.A. – Pull up the people (Arular)
4. The Specials – Blank expression (The Specials (remastered))
5. Miles Davis – Bitches brew (Bitches brew)
6. Stiff little fingers – Fly the flag (Nobodys heroes)
7. The Clash – Guns of Brixton (London Calling)
8. Cornelis Wreesvijk – Blues for IRA (Cornelis bästa)
9. John Lee Hooker – I’m bad (like Jesse James) Boom Boom (Pointblank))
10. Skatalites – Hot cargo (Foundation Ska)
11. Elvis Costello – Alibi (When i was cruel)
12. Frosk – Onkel Skrue (Kråker i lufta)
13. Toy Dolls – Nellie The Elephant (Dig that groove baby)
14. Johnny Cash – Devil’s right hand (Unearthed (Disc 2))
15. Wolfe tones – Come out ye black and tans (Let the people sing)
16. Miles Davis - Concierto De Aranjuez (part two, alternate take) (Skethces of Spain)
17. The Jam – Thick as thieves (Setting sons)
18. DJ Vadim (feat. Motion Man) – The Terrorist (U.S.S.R.: Life From The Other Side)
19. Anti pop consortium – Ping Pong (Arrhythmia)
20. Hans Rotmo – Vinterbruden (Spæll åt mæ - Oppsummering av Hans Rotmos musikk: 1974-2003 (Disc 2))
21. Woody Guthrie - What are we waitin’ on (This machine kills fascists (Disc 2))
22. The Sonics - Pscycho (Maintaining my cool)
23. Tom Waits – Underground (Beautiful maladies)
24. Sham 69 – Hey little rich boy (Tell us the truth)
25. Joe Strummer & The Mescaleros – Long shadow (Streetcore)

Elvis Bling Laden kommer sikkert til å bitche om at det er for mye elgitar her, men det får så være. Makan til musikkfascist skal du jaggu leite lenge etter. In your face, Elvis!

8 Comments:

Blogger Magnus said...

Bah! Lille kredibilitetsrunkar. Du skulle ha stilt deg med ryggen til platesamlinga og bede nokon peika på platene dine til du sa stopp, og så skrive ned resultatet. Dette vert jo berre tull.

12:41 p.m.

 
Blogger Brage said...

Øyh! Jeg kan vel for faen ikke noe for at jeg for det meste hører på kvalitetsmusikk!? Din metode ville frambragt noenlunde samme resultat, skal jeg si deg! La gå, det ville kanskje medført litt mer hiphop og techno/electronica, men i sannhetas navn hører jeg ikke så mye på sånt for tida...

12:58 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

Jaggu har'u treig musikksmak, kjære bror. Hoi! Costello, Clash og Cash er jo klart nok akseptabelt, men hva skjer med Tom Waits, Miles Davis, Pixies etc. ... Etter å hatt deg som mitt store forbilde gjennom åra må jeg påpeke jeg er litt skuffa. Hvor har all punken blitt av? Sant nok står Clash på lista, men Rage Against The Machine (som jeg må få påpeke at du har alle platene av) er ikke her, og ikke Anti-Flag og Sex Pistols heller. Håper den gamle musikken snart siger tilbake, for detta var mye shit. Jeg kan lære deg litt om ordentlig musikk jeg, må bare komma meg på besøk først! =D

7:00 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

Husker eg ikkje heilt feil så burde Eazy-E være blant de 25 platene, ettersom den var den siste som blei spillt på fredag...Mistenker Aronsen for å manipulere lista for å sjølv framstå som et bedre og flotter menneske...
Retting av skrivefeil tar vi på jobb i morra..
- Hukken

7:38 p.m.

 
Blogger Elvis Bling Laden said...

hei, er det ikke litt mye elgitar her inne?

Forøvrig må jeg bare ha sagt at jeg har stjælt idèen sjølv, Jeg bare var ikke redelig nok til å oppgi hvem av, og nå har jeg glemt det. "Elvis starta det hele", er nok noe overdrivi. Jeg var bare den første hvite til å gjøre det som om jeg var svart ;-)

9:55 a.m.

 
Blogger meeeh said...

Brages listejuks er behørig påpekt her:
nissefaen.blogspot.com

Bare så det er sagt!!!

1:11 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

Når ble The Pogues irskamerikansk, Brage??

7:07 p.m.

 
Blogger Brage said...

Hupps, my bad...

2:22 p.m.

 

Legg inn en kommentar

<< Home