tirsdag, mars 28, 2006

Test dine kunnskaper om den norske ml-bevegelsen:

INTERAKTIVITET

Joda, bloggeren er et moderne menneske. Han er opptatt av interaktivitet, interfunksjonalitet, nye kommunikasjonsmetoder og innovativ informasjonsteknologi. Noen vil kanskje kalle ham nerd. Den siste tida har bloggerne i min bloggangskrets brukt bloggene sine til å formidle andre former for internettaktiviteter, som Magnus sitt political compass, Elvis Bling Ladens leserundersøkelse og Tirams blondinevits. Jeg for min del har nettopp oppdaga at start.no har ei side hvor du kan lage din egne quizer på nett. Det er jo sjølsagt right up our ally. Jeg har den glede av å presentere min første quiz: Hva kan du om norsk marxisme-leninisme? Oppfordrer folk til å ta quizen og legge ut resultatene sine i kommentarfeltet. Jeg er usikker på om den er for lett eller for vanskelig, men det var jaggu artig å lage den uansett. Blir liksom mint på hvor usannsynlig mye unyttig kunnskap jeg besitter.

Ta quizen her: http://quiz.start.no/?p=play&quizID=552

Tell your friends...


Oppdatert: Nå har jeg dessuten laga en såkalt karakterquiz. Her kan du teste hva slags raddis du er: http://quiz.start.no/?p=play&quizID=558

18 Comments:

Blogger meeeh said...

22 av 25! Noen som slår den?

11:36 p.m.

 
Blogger Elvis Bling Laden said...

Jeg fikk 12 rette, akkurat litt over snittet. Detta kan vel du, men er ikke Lillebjørn nilsen med på På Steingrunn plata? Betyr ikke det at du skylder meg et poeng?

2:38 a.m.

 
Blogger Brage said...

Niks, her tar du feil! Lillebjørn nilsen er riktignok med på plata, men den er ikke gitt ut på MAI. Den er på Polydor Universal/Grappa Musikkforlag.

3:37 a.m.

 
Blogger Brage said...

Og av rein nyskjerrighet Christian, hvilke tre var det du svarte feil på?

6:56 a.m.

 
Blogger meeeh said...

Som du roper i skogen, får du svar. Disse tre bomma jeg på:

- Hvem sa til Jan P. Syse at han skulle ta rotta på han i studentersamfundet i 1969?

- Når brøyt vårt hjemlige AKP med tyske KPD (m-l)?

- Når blei Maos lille røde utgitt på norsk første gang?

10:58 a.m.

 
Blogger Fjeldstad said...

Dette var noen duste quizer...
Folk må jo være gærne i hue for å få noe særlig overgjennomsnittet i ml-kunnskap og det er litt for kjedelig å bli partimedlem

5:43 p.m.

 
Blogger Mari said...

Eg fekk 8 rette på ml-quizen. Kanskje eg burde skamma meg, men eg velger å vera stolt av at eg ikkje er ein sekterisk partinerd.

6:57 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

Hm. 18 rette av 25 på den første quizen. Men omtrent halvparten var vel meir eller mindre kvalifisert gjetting, så det er vel nesten like mye flaks som faktiske kunnskaper som har bidratt til resultatet mitt ...:)

På den andre testen fikk jeg dommen "Partimedlem" -- vanskelig å krangle på det. Hvilke andre sorter raddiser har du i testen din?

11:17 a.m.

 
Blogger Lars said...

fikk 17 rette, som er litt for dårlig, men OK. Men jeg lurer på hva som var riktig ift H.Ø., S.A. og B.B. For S.A. har da aldri vært leder av RU - han har vel vært leder av SUF(ml). Eller er det jeg som er helt på jordet?

L.

11:41 a.m.

 
Anonymous Anonym said...

Mnei, en liten glipp i quizen der, ser det ut til. Men det er jo snakk om samme organisasjon, så det synes jeg er tilgivelig. (Særlig sida jeg fikk rett på den;)

1:06 p.m.

 
Blogger Lars said...

siden jeg plutselig ble litt i tvil sjekket jeg det opp på wiki. Der hadde de det faktisk lagt opp slik at alle lederne av SUF noensinne sto som RU-ledere! Odd Koppreitan sto som første leder av RU :-)(hvis det er noen som er i tvil: Odd Kopp er ikke spesielt glad i AKP & liknende herligheter...)

3:54 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

Hvis du finleser Wikipedia-artikkelen litt, ser du at de skifta navn til Rød Ungdom i '73 (trur jeg det var), og Allern var leder for SUF noen år før det, så vidt jeg husker. (Gidder ikke slå opp nå -- jeg skal lukke ned maskina og gå hjem!)

4:39 p.m.

 
Blogger Brage said...

Det er for såvidt riktig som Lars sier. Sigurd Allern var leder av Rød ungdom mens Rød Ungdom ennå het SUF (ml) fra 1967-1968. Men dersom Rød Ungdom i morra skifta navn til Rosa Ungdom ville det jo vært rimelig å påstå at den forrige lederen av Rosa Ungdom var Marijke Berdahl, eh? Det er i grunn et tolkningsspørsmål hvorvidt dette er en feil eller ikke...

10:00 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

Hurra! Jeg fikk 13 poeng. Uten svaralternativer hadde jeg vel bare fått tre poeng.

12:19 a.m.

 
Blogger Lars said...

Jeg mener det er feil ut fra følgende begrunnelse

SUF(ML) og Rød Ungdom var to kvalitativt forskjellige organisasjoner. Når Sigurd Allern var leder av SUF (ML) var han leder av det som senere ble til AKP, Rød Ungdom var ungdomsorganisasjonen til det nye partiet. Et tillegsmoment, som kanskje ikke er like avgjørende er at RU skulle være en "front", hvis jeg ikke husker helt feil (husker noen det bildet der det er en liten gjeng som sitter nede og leser bøker og diskuterer mens masse folk sitter oppe i huset og synger?). Men her er det mulig jeg roter litt på kronologien.

L

5:08 p.m.

 
Blogger Brage said...

Altså, SUF (m-l) blei ikke til AKP. Mye av folka som gjorde SUF til SUF (m-l) gikk inn i AKP, det er riktig, men SUF (m-l) blei til Rød Ungdom. Organisasjonen skifta navn og man må kunne se på SUFs historie som RUs historie. Det gjør t.o.m. dagens RU.

Rød Ungdom i 1999 og Rød Ungdom i dag har også store kvalitative forskjellier, men det er fortsatt samme organisasjon. Ellers er det riktig som du sier at Rød Ungdom skulle være en slags front (en organisasjon for alle røde ungdommer), derav navnet. Men så lenge den har hett Rød Ungdom har det stått i vedtektene at den er ungdomsorganisasjonen til AKP med eller uten (m-l).

8:14 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

Det var jo surt at jeg ikke slo Christian, men noen slag taper man ikke, selv om man heller ikke vinner. Skål!

1:31 a.m.

 
Anonymous Anonym said...

Må bare presisere at jeg fikk 22 poeng, det samme som Studenten, som ikke har bedre ting å bedrive dagen med enn å sitte hjemme med bøkene sine og tørr-ronke. Hadde jeg ikke vært belemra med alt dette manuelle arbeidet som en selvproletarisering fører til, hadde jeg sikkert fått over 30.

1:35 a.m.

 

Legg inn en kommentar

<< Home