søndag, mars 12, 2006

En fortvila innrømmelse:

Muhammed, moralisme og mangelen på megetsigende meninger


Jeg har blitt moralist. Jo da, jeg skal ikke nekte lenger. Som en samvittighetsfull venstreside-blogger føler jeg et visst ansvar for å mene noe om det meste av hendelser med omfattende samfunnsmessig betydning. Derfor satt jeg meg ned forleden og forsøkte å skrive noen fornuftige linjer om Muhammed-karikaturer, opprøret i den arabiske verden, ytringsfrihet og andre nærliggende tema. Det gikk ikke. Da jeg leste gjennom de drøye fire sidene med tekst slo det meg at det jeg hadde skrivi fint kunne vært framsatt av min gamle far i diskusjon med sine småborgerlige ost-og-vin-venner. Eller for den saks skyld noe Jens Stoltenberg kunne ha sagt på TV. Jeg hadde i bunn og grunn ikke klart å si noe særlig annet enn at det er viktig med respekt og toleranse og greier og det hadde vært innmari sløyt om folk bare var ålreite mot hverandre. Det har folk sagt før. Dessuten er jeg ikke helt sikker på om det er riktig, det vil si kanskje er det litt for enkelt. Jeg tror kanskje det er rimelig å hevde at noen har skylda for alt bråket. Uansett må jeg bare beklage, men dere får ingen analyse av meg i denne saka.

Den eneste som har klart å melde noe særlig fornuftig i den offentlige debatten som har rast i avisene den siste tida er den svenske forfatteren Jan Guillou. Han setter halen på grisen, treffer spikern på huet og tar bladet fra munnen når han sier at den viktigste årsaken til raseriet i de muslimske landa er den danske arrogansen og rasismen. Fogh Rassmusen må ta en del av skylda. Jeg skjønner godt at folk blir sure på en fyr som sier rett ut at han ikke liker dem og ikke vil ha noe med dem å gjøre, langt mindre prate med dem.

- Det er et avgjørende skille mellom Norge og Danmark. Det som utløste striden var ikke tegningene i Jyllands-Posten, for Muhammed er blitt avbildet mange hundre ganger tidligere. Problemet var at den danske statsministeren Anders Fogh Rasmussen med forakt avviste 11 ambassadører fra muslimske land som ville snakke om saken, sa Guillou i et intervju med Dagbladet.

Les resten av intervjuet her: http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/08/457145.html


5 Comments:

Blogger Elvis Bling Laden said...

Men betyr dette at det blir feil av meg å si "bra observert", da?

4:11 a.m.

 
Blogger Brage said...

Egentlig ikke. Det er jo å observere jeg har lykkes med. :-)

11:43 a.m.

 
Blogger Lars said...

Jeg syns nå det er en drøy påstand at "den eneste" som har sagt noe fornuftig om dette er Jan Guillou. Jeg kunne lagd en lang liste over folk som har sagt fornuftige ting, men jeg er selvsentrert og oppfordrer deg bare til å lese bloggen min litt nøyere, så finner du nok noe :-)

Når begynte du å stå så tidlig opp forresten?

12:49 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

Og her dukker jammen din gamle far opp også - og protesterer mot kaarakteristikken. Jeg spiser nesten aldri ost til vinen.

10:45 a.m.

 
Blogger Brage said...

Haha! Nei, men det var mer ment som en metaforisk karakteristikk. Sjøl om osten uteblir har du planta deg godt i det skiktet av norske småborgere som gjerne omtales som ost-og-vinister.

12:02 p.m.

 

Legg inn en kommentar

<< Home