onsdag, november 09, 2005

De fornekter seg ikke!

For krig, død og elendighet: Unge Høyre-leder Torbjørn Røe Isaksen


Kan du tenke deg? Opprørte demonstranter samles for å protestere mot regjeringas vedtak om å sende bombefly til Afghanistan og blir møtt av en glisende Unge Høyre-leder som står og deler ut løpesedler som støtter vedtaket. Å møte opp i en fredsmarkering med propaganda for krig må vel omtrent være verdensrekord i usmakelighet. Det føyer seg imidlertid inn i en lang tradisjon av blå støtte til blodige krigføring over hele verden. Da USAs massakre i Vietnam gikk mot slutten og protestene mot krigen virkelig begynte å bli svære i de fleste vestlige land, stod medlemmer av Unge Høyre stilt opp langs fredsdemonstrasjonene med hat i blikket og skreik: Bomb Hanoi! I dag blir USAs krig mot det utfattige Vietnam fordømt av alle anstendige mennesker uten at Unge Høyre tar vesentlig notis av det. Tvert i mot er de i ferd med å begå samme feilen på nytt. Krigsmotstanden raser framover på meningsmålingene, i Norge som i USA, men Unge Høyre og Tobben står på sitt - bomber er bra!

På organisasjonens nettsider skriver Torbjørn at regjeringsvedtaket de støtter handler om å sende tre F16 fly for å beskytte de norske soldatene som deltar i fredsbevarende operasjoner. Virkeligheten er en helt annen. Forsvarskomiteens Bjørn Jacobsen har gjort det klinkende klart at flyene kan brukes av den USA-ledede okkupasjonshæren i Operation Enduring Freedom (som Norge har trukket sin støtte til) og at flyene kan brukes i offensive operasjoner. Det siste betyr å bombe. Bombefly har gjerne den ulempen at sivile liv går tapt, men hva er vel det mot Unge Høyres ønskedrøm: et tvangsmessig vestlig hegemoni som sikrer våre "allierte" tilgang til oljekranene.

Èn ting har Torbjørn imidlertid rett i:

- At det står stortingsrepresentanter fra regjeringspartiet utenfor Stortinget og demonstrerer, mens ungdomsrepresentantene til et opposisjonsparti er ute og støtter regjeringen tyder på nye tider i norsk politikk. Det blir sannsynligvis ikke siste sak der SV vil demonstrere mot seg selv, sier Torbjørn Røe Isaksen til TV 2 Nettavisen.


7 Comments:

Blogger Dadida said...

Jeg veit om et par tre tusen folk jeg godt kunne tenke meg å bombe!!

9:25 p.m.

 
Blogger butleninwasentdead said...

Det eneste som er legitimt å bombe er vestkanten, de skaper ingenting, de er kjipe og det er der høyre folk kommer fra.

11:44 a.m.

 
Blogger Lars said...

jeg synes dette var et ganske kjedelig innlegg Brage. Og naa er jo ikke jeg kjent for aa vaere saerlig morsom. Selv ble jeg faktisk i godt humoer da jeg hoerte at UH demonstrerte til stoette for F-16 flyene. Jeg tenkte, "ja sannelig, dette var paa sin plass".

Jeg mener, du VET jo godt at UH stoetter bombene i Afghanistan, non?

sjekk heller ut hva jeg skrev om saken (engelsk)

http://akerhaug.blogspot.com/2005/11/young-cons-for-socdems-and-socdems.html

mvh
Lars

3:23 p.m.

 
Blogger Brage said...

Joa, Lars. Sjølsagt veit jeg at Unge Høyre støtter bombing av Afghanistan og imperialisme i sin allminnelighet, men det er måten de uttrykker det på som jeg finner ørlite grann oppsiktsvekkende. De har en utilslørt råskap og et hat få kan matche. Men for all del, noen nyhet er det vel knapt...

3:21 p.m.

 
Anonymous Anonym said...

vi snakker tross alt om gjengen som under kosovokrigen dsang "we will we will bomb you" til yugoslaverne, for så å dele ut anti-nynorsk løpesedler med bilde av ei ku og teksten "la dem raute nynorsk bare vi slipper". jeg er ikke sjokkert.

men det sier mer om unge høyre enn om deg, brage : )

10:44 p.m.

 
Blogger VamPus said...

Hah! Visste jeg likte Torbjørn med god grunn. At han vil støtte frihetskampen til Afghanerne - mens tumleplasslesere synes vestkanten eller 3000 andre mennesker de ønsker å drepe er mer talende for venstresida :-)

2:52 p.m.

 
Blogger mediekritikk said...

"Det eneste som er legitimt å bombe er vestkanten, de skaper ingenting"

Hvor mye betaler du i skatt i året?

9:18 p.m.

 

Legg inn en kommentar

<< Home