torsdag, september 29, 2005

Møt "hettemannen" fra Abu Ghraib

”De tvang meg til å stå på en boks med en hette på hodet og armene rett ut i luften. De sa til meg at de ville gi meg elektriske sjokk. Jeg trodde ikke på dem. Så tok de to ledninger og stakk dem inn i kroppen. Jeg følte det som om øynene spratt ut. Så falt jeg i bakken”.

Du husker han sikkert. Mannen med den svarte hetta, med strømkabler i armene, som ble tvunget til å posere for de amerikanske okkupantene. Bildene som dokumenterer den amerikanskledede okkupasjonsmaktas tortur av fangene i det berykta Abu Ghraib-fengselet i Irak gikk verden rundt og sjokkerte folk i alle verdenshjørner. Mannen med hetta heter egentlig Haj Ali-i-Qaysi. Før problemene hans med amerikanerne begynte jobbet han som mukhtar, det vil si landsbysjef, i landsbyen i området rundt Abu Ghraib. Der pleide han å holde forelesninger i moskeene, høste dadler og drive en parkeringsplass ved siden av den lokale moskeen. Nå kommer han til Norge for å fortelle sin historie.

Åpent møte i Oslo tirsdag 8. november.
Hør Ali-i-Qaysi fortelle sin historie. Sammi Ala’a, leder av Komiteen for et fritt Irak i Danmark og medlem av den irakiske kommunistiske bevegelsen kommer også for å snakke om det irakiske folkets motstand. For endelig tid og sted, følg med på http://www.frittirak.no/

Les intervju med Haj Ali-i-Qaysi her: http://www.iacenter.org/Iraq/iraq_rome-conf0905.htm

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

4:06 p.m.

 

Legg inn en kommentar

<< Home